Vauhtia, opiskelijat!

Yliopistojen tutkintorakenneuudistus merkitsee sitä, että syksyllä 2005 ja sen jälkeen opintonsa yliopistossa aloittavat suorittavat ensin kandidaatin, sen jälkeen maisterin tutkinnon. Opintonsa aiemmin aloittaneilla on viime metreillä menossa oleva siirtymäaika, jonka aikana tutkinto voidaan vielä suorittaa vanhojen sääntöjen mukaisesti.

Uudessa rakenteessa opiskelijalla on tietty määrä vuosia käytettävissä molempien vaiheiden suorittamiseen.

Huolimatta siitä, että opiskelijan on mahdollista saada tutkinnon suorittamiseen hakemuksella lisäaikaa, on asetetusta aikarajasta kehittynyt tehokas opiskelua ohjaava voima. Niin tehokas, ettei opintojen suorittamisesta liikene aikaa kansainvälistymiseen opiskelijavaihdossa tai aktiivisuuteen opiskelijajärjestöissä entiseen malliin.

Samalla kun pyritään tehostamaan yliopistojen toimintaa ja lyhentämään tutkintojen suorittamiseen käytettyä aikaa, korostetaan entistä laaja-alaisempien tutkintojen ja monipuolisen kansainvälistymisen merkitystä. Jos suoritit tutkintosi nopeasti ja määrätietoisesti tutkintorakennetta seuraten, saat todennäköisesti huomata ettet toiminutkaan oikein.

Aina vaaditaan enemmän, nopeammin, ja kansainvälisemmin. Opiskeluaikana tulisi myös kyetä osallistumaan lapsentekotalkoisiin.

Kiire ja paine valmistumisesta heijastuvat usein myös vapaa-ajanviettotapoihin.

Jos valinta on tehtävä opiskelun ja järjestötoiminnan tai muiden harrasteiden välillä, jättää tunnollinen suorittaja usein väliin kaiken ylimääräisen.

Oma hyvinvointi ja itsestä huolehtiminen jäävät helposti taka-alalle kiireellisempien asioiden jalkoihin.

Eräs "hyvä tyyppi" tiivisti omasta jaksamisesta huolehtimisen merkityksen oppimiskokemukseksi: - Opiskeluaikana tulisi oppia myös tapa tehdä töitä ja antaa itselleen luvan viettää myös vapaa-aikaa, levätä ja tehdä itselle mieluisia asioita.

Omana opiskeluaikanaan kyseinen "hyvä tyyppi" sopi itsensä kanssa yhdestä vapaapäivästä viikossa. Sinä aikana ei opiskeltu eikä edes ajateltu opintoihin liittyviä asioita. Vuorokausi oli varattu itselle mieluisille, vapaa-aikaan kuuluville asioille. Vain ja ainoastaan omasta hyvinvoinnista huolehtimiselle.

Toinen "hyvä tyyppi" muistutti armeliaisuudesta omaa itseä kohtaan. Välillä pitää saada olla laiska.

Tavoiteajat ovat aina tavoiteaikoja, mutta elämä ei mene aina suunnitelmien mukaisesti.

Valmistumista voivat hidastaa niin sairastumiset, perheenlisäykset kuin muut odottamattomat elämäntilanteetkin. Tutkinnon suorittaminen on osa elämää, ei sen tarkoitus ja päämäärä.

Tutkintorakenteiden uudistusprosessi määritteli tavoiteajat, seuraavaksi yliopistojen tulisi ryhtyä määrätietoiseen työhön paremman opiskeluympäristön puolesta.

Käytännössä tämä tarkoittaisi esimerkiksi opinto-ohjaukseen käytettävien resurssien kasvattamista, kurssitarjonnan laajentamista tukemaan opiskelijan viivytyksetöntä etenemistä opinnoissaan sekä kurssien vaihtoehtoisten suoritusmuotojen tarjoamista.

Jos tämä kehitystyö jätetään tekemättä, voidaan kärjistäen ajatella yliopistojen toimineen itsekkäästi ja vailla pitkän aikavälin näkemystä.

Kirjoittaja on Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunnan sosiaalisihteeri.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Hoblaa, huudahti Antti Rinne

Huawei-boikotti haastaa esineiden internetiä

Pohjanmaan ihmetauti

KYSin hieno tarina ansaitsee lujaa tukea jatkossa

Kirkon kohtalon kysymykset

Sivuutetut suivaantuivat

Oppilaille palautettava oikeus numeroarvioon

Tervetuloa kansainväliset talentit

Epäasialliseen vaikuttamiseen osataan varautua

Kahdet tärkeät vaalit ajoittuivat liian lähekkäin

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.