Verotuksen suuresta linjasta kehitteillä konsensus

Sitran asiantuntijaryhmä ehdottaa tuoreessa selvityksessä verotuksen painopisteen siirtoa työn ja yrittämisen verotuksesta ilmasto- ja ympäristöperusteisen haittaverotuksen suuntaan.

Johtoajatus ei ole suomalaisten ikiomaa keksintöä, vaan linjassa muun muassa Maailmanpankin, OECD:n ja Euroopan komission viimeaikaisten suositusten kanssa. Muistion otsikko, Kestävän kehityksen verouudistus, saattaa kuulostaa tutulta menneistä vaalikeskusteluista. Kyse onkin pitkälti samanlaisesta kokonaisuudesta kuin SDP:n ehdottamassa kestävän kehityksen arvonlisäverossa, jonka avaamisessa äänestäjille puheenjohtaja Antti Rinne ei onnistunut parhaalla mahdollisella tavalla.

Sitralaiset ottavat lähtökohdakseen viime syksyllä ilmestyneen hallitustenvälisen ilmastopaneelin IPCC:n raportin, jossa kehotetaan rajaamaan maapallon keskimääräinen ilmaston lämpeneminen 1,5 asteeseen. Tämä edellyttää nettopäästöjen nollaamista globaalisti vuoteen 2050 mennessä. Sitran mukaan johtopäätöksenä on, että ilmastotoimet täytyy ulottaa kaikille yhteiskunnan ja politiikan osa-alueille.

Suomen osuus maailman kasvihuonekaasupäästöistä on noin promille. Voidaan huomauttaa, että uudistuksen toimivuus vaatisi kaikkien maailman maiden yhtäläistä osallistumista, sillä ilmasto on yhteinen. Selvityksessä mittakaavaan liittyvät epäilykset on pyritty voittamaan rakentamalla malleja, joissa ympäristötietoinen veropolitiikka voisi sekä olla kestävää että edistää talouskasvua ja kilpailukykyä.

Vaikuttaa ilmeiseltä, ettei kunnianhimoisiin päästövähennystavoitteisiin päästä ilman verotuksen voimakasta ohjausvaikutusta. Perusidea on tuttu vasemmiston ja vihreiden verolinjauksista, eikä se ole tuntematon myöskään kokoomuksen talousajattelulle. Toisaalta alennetaan työn ja yrittämisen verotusta, toisaalta kiristetään kuluttamisen verotusta progressiivisesti päästöjen ja kuormituksen mukaan. Pienituloisten mahdollisuuksia liikkumiseen ja muuhun elämiseen olisi samalla tuettava tulonsiirroilla. Kokonaisuus on laskennallisesti toteutettavissa valtion budjettia kasvattamatta tai pienentämättä.

Sitran muistio on otettava keskustelunavauksena, jonka vieminen käytäntöön vaatii yksityiskohtien huolellista työstämistä. Esimerkiksi liikennepoliittinen ohjaus on osoittautunut ennestään haastavaksi pitkien etäisyyksien maassa. Verouudistus olisi tehtävä hallitusti siten, ettei ihmisten liikkuminen ja sen kannattelema taloudellinen toimeliaisuus vallan hyytyisi. Muutokset autoilun ja polttoaineiden verotukseen herättävät voimakkaita tunteita, kuten on nähty muun muassa Ranskan keltaliivien mellakoissa. Mielikuva ilmastopaniikin hallitsemasta politiikasta on omiaan kasvattamaan myös oikeistopopulistien suosiota.

Sitra toivoo kokonaisvaltaista reformia ja seuraavan hallituksen aktiivisuutta asiassa, mutta ymmärtää hankkeen etenevän vaiheittain vaalikausien yli. Kestävää kehitystä on ajettava määrätietoisesti mutta maltti säilyttäen.