Viattomuuden aika on ohi sosiaalisessa mediassa

Facebookin, Twitterin ja WhatsAppin kaltaiset sosiaalisen median palvelut ovat paljon muutakin kuin kanavia, joiden kautta kaverit voivat vaihtaa kuulumisia. Facebookin ansaintamalli miljardiluokan suuryhtiönä perustuu käyttäjien tietojen hyödyntämiseen mainostajien houkuttelemiseksi. Käyttäjät ovat luovuttaneet yhtiölle enemmän tai vähemmän laajat oikeudet tietoihinsa pääsyyn, useimmiten huomaamattaan.

Sosiaalinen media on sinänsä vain viestinnän väline, jota voidaan käyttää hyviin tai vähemmän hyviin tarkoituksiin. Jälkimmäisestä saatiin synkkä muistutus viime viikonloppuna, kun kävi ilmi, että muun muassa Yhdysvaltojen presidentin Donald Trumpin vaalikampanjaa avustanut analyysiyhtiö Cambridge Analytica oli kerännyt luvatta kymmeniä miljoonia käyttäjätietoja.

Jo aiemmin oli tiedossa, että Facebookin kautta vaikutettiin USA:n vaaleihin venäläisperäisillä valeuutisilla, joille altistui jopa 126 miljoonaa amerikkalaista. Cambridge Analytica -vuoto osoittaa vaikuttamisen olleen vieläkin suunnitelmallisempaa. Noin 50 miljoonalta käyttäjältä luvattomasti kerättyjen tietojen avulla luotiin algoritmi, jonka avulla kohdennettiin mainontaa epävarmoihin äänestäjiin. Itse analyysiyhtiön taustavaikuttajiin lukeutuu muun muassa Trumpin aiempi neuvonantaja, äärioikeistolaisen Breitbart-sivuston johtaja Steve Bannon.

Skandaalin seurauksena Facebookin markkina-arvosta katosi nopeasti noin 30 miljardia euroa. Maailmanlaajuinen Delete Facebook -kampanja kannustaa ihmisiä luopumaan tyystin palvelusta. Myönteisenä seurauksena kohusta voi pitää jo sitäkin, että entistä useampi käyttäjä on alkanut kiinnostua yksityisyydestään. Esimerkiksi viattomalta näyttävät humoristiset testit ovat kaukana viattomista, sillä niiden varsinaisena tehtävänä on kalastella tietoja. Cambridge Analytica hyödynsi persoonallisuustestiä, joka ujuttautui sovelluksen ladanneiden lisäksi heidän kavereidensa profiileihin.

Sosiaalisen median kuplaantuminen on jo kauan tunnettu ilmiö, jota poliittisessa analytiikassa hyödynnetään ja voimistetaan. Tiedetään, että ihmiset hakeutuvat luontaisesti samanmielisten seuraan ja valikoivat uutisiakin sen mukaan, kuinka hyvin ne vastaavat aiempia ennakkoluuloja. Klikkauksia seuraavat algoritmit valikoivat käyttäjän seuraamaan informaatiovirtaan vielä lisää samanhenkistä sisältöä.

Suomessakin kuplaantuminen on tullut huolestuttavan tutuksi muun muassa eduskunta- ja presidentinvaaleissa. Tässä valossa on hieno uutinen, että Suomen politiikassa ei käytetä arveluttavaa some-profilointia tai analytiikkaa. Kaikkien yhdeksän eduskuntapuolueen puoluesihteerit kertovat Ylelle, ettei Cambridge Analytica ole ollut niihin yhteydessä (Yle 21.3.).

Terveessä demokratiassa sekä puolueet että niiden markkinointikumppanit sanoutuvat selväsanaisesti irti epäeettisistä keinoista. Politiikan dopingista kieltäytyminen on vastedeskin viisautta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Komea palkinto uurastajille

Wincapita oli oppitunti siitä, ettei rikos kannata

Liikkumisen kynnystä viisasta madaltaa

Vastuullinen yritystoiminta

Mieli maassa – ja taivaassa

Kansakoulun kirjaston lainausjonossa jonkun Adolf Hitlerin kanssa

Kauppakeskus pääsee pitkälle sijainnillaan

Ristiriitaisuudet riivaavat henkilöautoilla ajavia

Pythagoraan lause pysyy

Puhtaus on puoli ruokaa?

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.