Viestiä pitää uudistaa

Vakioselitys SDP:n vaalitappioiden jälkeen on ollut, että puolueen viesti ei ole mennyt perille äänestäjille. Selitystä voi tulkita kahdella tavalla. Ensimmäinen tulkinta on, että äänestäjät eivät ole ymmärtäneet, mitä SDP on viestinyt. Toinen tulkinta on, että SDP on viestinyt niin huonosti, että viesti on jäänyt matkalle.

Molemmat tulkinnat ovat vaarallisia, koska ne kääntävät päähuomion pois puolueen politiikan sisällöstä ja tekevät kannatuksen laskusta viestinnällisen ongelman. Puolue ei uudistu, jos energia menee sen pohtimiseen, pitäisikö sanomaa levittää suusta suuhun työväentaloilla vai digitaalisesti.

Helsingin Sanomat julkisti keskiviikkona kannatuskyselyn, jonka mukaan SDP:n kannatus on edelleen laskenut eduskuntavaalien tasosta. Jos sama tahti jatkuu, suurimman työväenpuolueemme kannatus painuu pian alle 15 prosentin.

Se ei välttämättä tarkoita sitä, että SDP olisi kuihtumassa. Keskustan kannatus vuoden 2011 eduskuntavaalien jälkeen oli samoissa lukemissa. Nyt puolue on eduskunnan suurin ja pian siitä tulee pääministeripuolue.

Itsestään yhdenkään puolueen kannatus ei kuitenkaan nouse, vaan se edellyttää uudistumista. Keskustan nousu lähti uuden puheenjohtajan valinnasta. Se ei ole ainoa tapa, mutta sitä monet sosiaalidemokraatit nyt pohdiskelevat.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Kilpailuttamisissa hinta ei voi olla ainoa valintaperuste

Lypsykoneessa

Rinneturmia ei voi mitenkään kokonaan estää

Voi tikkerperkele

Kristittyjen pitää sopia perheriitansa

Savolainen hulluus luo elämää

Ruokaturvallisuus säilyy vain jatkuvalla työllä

Anne Berner on keskustalle ongelma loppuun asti

Kaikki ympäristökäyttäytymisen lajit

Kansa kuului Talvivaarassa

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.