Vika korvien välissä

Pohjois-Savon teillä menetti vuonna 2007 henkensä 24 ihmistä, kymmenen enemmän kuin edellisenä vuonna. Vuoden 2006 luku - neljätoista kuollutta - oli hieman normaalia alhaisempi, sillä tilastojen mukaan viime vuosien keskiarvo on ollut kahdeksantoista kuollutta.

Yhtään viime vuoden kuolonkolaria ei voida panna autojen tilille, sillä onnettomuustutkijain mukaan turma-ajoneuvot olivat teknisesti kunnossa.

Niin julmalta kuin se tuntuukin, vika oli yleensä autoilijoiden korvien välissä. Yksitoista ihmistä eli lähes joka toinen kaikista kuolleista menehtyi rattijuoppojen tai päihteiden väärinkäyttäjien uhreina.

Reilu ylinopeus oli syynä peräti kolmeentoista kuolonkolariin. Oma surullinen lukunsa ovat sitten ne, jotka ajoivat tositarkoituksella pois tieltä tai päin toisia ajoneuvoja. Näitä itsemurhatapauksia arvioi poliisi olleen peräti seitsemän - liki kolmas kaikista kuolonkolareista.

Liikennemerkit tai edes hyvät tiet eivät tee tiestä turvallista, jos autoilijat eivät piittaa mistään säännöistä tai kanna huolta lähimmäisistään. 70 tai 80 kilometrin rajoitus on sinänsä tehokas - sillä edellytyksellä, että rajoituksia noudatetaan. Valitettavan useat katsovat, etteivät rajoitukset koske heidän autoaan tai ajotapaansa.

Poliisivalvontaa lisäämällä voidaan pysäyttää rattijuoppoja nykyistä enemmän, mutta ei missään nimessä jokaista. Valvontaa ei kuitenkaan saa aukottomaksi edes suuremmilla valtateillä, joille puhallutukset on keskitetty.

Mitä tehdä ihmiselle, autoilijalle, joka ei piittaa muista, vaan toteuttaa tielläkin omaa kutsumustaan?

Tämä on se suuri kysymys, joka vuoden 2007 kolaritilastoja tutkiessakin pitää taas kerran tehdä. Millä saada ihminen ymmärtämään, mitä hän tekee, ennenkuin kaikki on liian myöhäistä? Valistus on parantanut paljon yleistä liikenneturvallisuutta, mutta aina on niitä, joille riittää elämässä yksi oppi: minä itse.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Kotkan lento ja putoaminen

Kunnat merihädässä

Vanhuspalveluissa on suo siellä ja vetelä täällä

Röyhkeä Trump haastaa johtamansa demokratian

Ystävänpäivän jälkeen

Potemisen kulissi

Lumesta tuli ympäristöpulma Helsingille

Eduskunta kompuroi tiedustelulakien kanssa

Hankkeet vivuttavat kehitystä

Suuri ja kallis seikkailu

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.