Voimat yhteen

Nykyinen monopolimuotoinen paikallisliikenne ei toimi optimaalisesti Kuopion seudulla. Koiviston Auto -yhtymän alaisen Kuopion Liikenteen aktiivinen palvelujen kehittäminen on vähentynyt viime vuosina.

Lippujen hintoihin vaikuttaa toki myös kaupungin tukitaso, jossa myös olisi kehitettävää.

Tällä hetkellä Kuopion seudulla toimitaan siirtymäajan sopimuksilla vuoden 2014 kesäkuun loppuun saakka. Silloin alkaa uudella tavalla järjestetty ja kilpailutettu liikenne. Viranomaiset valmistelevat parhaillaan asiaa, ja asioista päättää Kuopion kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta.

Kuopio ja Siilinjärvi perustivat 1.1.2012 yhteisen joukkoliikenteen toimivalta-alueen, joten palveluita kehitetään yhteistyössä.

Parisen viikkoa takaperin lautakunta on päättänyt, että Kuopio–Siilinjärvi-alueella joukkoliikennepalvelut järjestetään noudattamalla EU:n palvelusopimusasetusta 1.7.2014 alkaen.

Päätöksellä tähdätään pelkästään markkinaehtoisesti syntyviä palveluita kattavampiin ja laadukkaampiin joukkoliikenneratkaisuihin. Samalla pyritään varmistamaan kohtuullinen hintataso.

Kaupunkeina samassa tilanteessa ovat Kuopion lisäksi myös muut keskikokoiset kaupungit: Oulu, Jyväskylä ja Lahti. Näiden kaupunkien kanssa Kuopion tulisikin tehdä erityisen tiivistä yhteistyötä neuvotteluasetelman muuttamiseksi. Yhteensä nämä kaupungit edustavat yli 460000:ta asukasta eli potentiaalista joukkoliikenteen käyttäjää.

Kaupunkien kannattaakin yhdistää voimansa ja tarvittaessa yhteiskilpailuttaa julkisen liikenteen toteutus.

Tällöin neuvottelujen painoarvo muuttuisi huomattavasti, sillä ratkaisu koskisi huomattavasti suurempaa ihmisjoukkoa.

Yksi välitöntä korjausta vaativa asia, korkeiden lippujen hintojen ohella, on siirtolippukäytännön muuttaminen joustavammaksi.

Kertalipun ostajalla tulisi olla rajaton oikeus käyttää lippua vähintään 80 minuuttia.

Uuden kaluston tulisi olla myös esteetöntä ja mieluusti kotimaista biokaasua hyödyntävää.

Perustan väitteeni Koiviston Auton epäterveen vahvasta markkina-asemasta siihen, että yhtiöllä on varaa mainostaa bussien kyljissä yksinomaan itseään.

On esitetty arvio, että pelkästään Kuopiossa tämän hyödyntämättömän mainostilan arvo on vuosittain kuusinumeroinen luku.

Näin hukatulla rahalla järjestyisi helposti muun muassa joustavampi siirtolippukäytäntö ilman kaupungin eli meidän veronmaksajien lisäpanostusta.

Useat kuopiolaiset ruutukaava-alueen liikkeet tukevat autolla saapuvia asiakkaita hyvittämällä näiden pysäköintikulut ostosten hinnassa.

Olisiko kohtuutonta, jos samalla periaatteella hyvitettäisiin esimerkiksi euro ostoksista bussilippua vastaan? Onhan se asiakas bussillakin ostoksille saapuva.

Kauppaliike tai kahvila saisi tästä puolestaan mukavan markkinointitempauksen ja aiheestakin positiivisen imagon joukkoliikenteen tukijana.

Kirjoittaja on Helsingin yliopiston tutkijatohtori ja Kuopion kaupunginvaltuutettu.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Vienti rahoittaa hyvinvointia

Kun evoluutio meni pieleen

Tiedeuutisissa liioittelu on pahinta myrkkyä

EU-parlamenttiin tarvitaan tänään taistelevia norsuja

Yritysten koko verojalanjälki on iso

Hyvä vihollinen

Ovien aukaisijoidenkin oltava varuillaan

Eläkeläisköyhyyttä voisi torjua lääkekorvauksilla

Kotkan lento ja putoaminen

Kunnat merihädässä

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.