Oikeudenmukaisia ilmastotoimia

Ajassa

Ilmastopolitiikalla on kovat kansainväliset ja kansalliset tavoitteet.

Valmistelutyö keskittyy nyt siihen, miten tavoite saavutetaan.

Liikenteen päästöt tulee puolittaa vuoteen 2030 mennessä. Ne eivät ole toivotulla lasku-uralla.

Nyt valmistellaan fossiilittoman liikenteen tiekarttaa ja liikenteen verouudistusta.

On olemassa paljon keinoja vähentää päästöjä. Vaikuttavimmat niistä kohdistuvat tieliikenteeseen.

Liikennettä voi tehostaa.

Liikkujan päästöt kilometriä kohti vähenevät, kun henkilöautoilija siirtyy joukkoliikenteeseen, kävelee tai pyöräilee.

Vastaavasti tehokkaampi logistiikka leikkaa tavaraliikenteen päästöjä.

Valtiolla on keinoja verotuksesta valtiontukiin ja vähäpäästöisen liikenteen väylien rakentamiseen.

Päästöt vähenevät, jos autot käyttävät fossiilisen polttoaineen sijasta sähköä tai biokaasua.

Suomen vanhan autokannan uusimisen kustantavat kuluttajat, jollei valtio sitä jotenkin tue.

Verotus ja hankintakannustimet ovat avainasemassa.

Sääntelyä tarvitaan esimerkiksi jouduttamaan sähkön latausverkon tarjontaa.

Nykyajoneuvoissakin voi käyttää puhtaampaa polttoainetta. Biopolttoaineiden osuus on jo päätetty kasvattaa 30 prosenttiin. Ajan oloon ongelmaksi voi tulla, että kestävästi tuotettuja raaka-aineita ei riitä kaikkiin liikenteen tarpeisiin.

Liikenteen ilmastotoimia on selvitetty jo vuosikymmen. Työn perusteella on ilmeistä, että vastuullisten kuluttajien omilla valinnoilla päästöt eivät puolitu, vaan vaaditaan valtion vahvaa ohjausta.

Nyt on tultu päätösten aikaan.

Tie fossiilittomaan liikenteeseen ei taida konsensuksella löytyä, vaikka tavoitteella on laaja poliittinen tuki.

Kovan tavoitteen saavuttaminen vaatii toimia, joiden vaikutukset näkyvät liikenteessä ja ihmisten arjessa.

Pitää hyväksyä, että joku lopulta maksaa ilmastopolitiikan kustannukset.

Tehokkailla toimilla voi olla laajoja tulonjakovaikutuksia väestöryhmien kesken ja alueellisesti. Ne vaikuttavat myös elinkeinoelämään. Valtion pitää kompensoida kohtuuttomasti kohdistuvia kustannuksia, jotta ilmastopolitiikka olisi oikeudenmukaista.

Päättäjän urakka on iso, vaikka tavoite on kirkas ja keinot tiedossa. Tavoitteen saavuttaminen vaatii sitä kovemmat keinot, mitä myöhemmin siihen ryhdytään.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Kolumnit

Mieleni versio on vanhentunut

Kuinkas täällä voidaan?

Avaruuslentäjät vanhustenhuollossa

Maailmanlopun meininki

Kolmen lapsen politiikkaan

Somen oppiaika

Energiafuusio

Suomen monitieteisin yliopisto

Pääministerit ja Itämeri

Muuan tarina

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.