Väistä muita, pysyt ehjänä

Pyöräily yleistyy – ja hyvä niin. Pyöräilyväyliä rakennetaan, on hybridipyöriä, maastopyöriä, retkipyöriä, cyclocrosseja, triathlonpyöriä, maantiepyöriä, läskipyöriä, kaupunkipyöriä ja sähköavusteisia pyöriä.

Kuntoaan voi hoitaa pyöräilemällä, mutta perille pitää päästä ilman ruhjeita. Eikä saa törmätä jalankulkijoihin tai autoihin.

Kaikki pyöräilijät ovat joskus kaatuneet. Viime viikolla asfaltti iski lujaa kylkeen, kun unohdin U-käännöksessä, että jalassa oli pyöräilykenkä. Tiukasti lukkopolkimessa.

Joitakin tangon yli lentojakin on sattunut, mutta tämä nollavauhdissa alamäkeen nurinmeno kävi kipeämmin.

Suomessa kuolee keskimäärin 25 pyöräilijää vuodessa. Vain osa onnettomuuksista tulee poliisin tietoon. Vuosittain loukkaantuneiden määräksi on arvioitu noin 24 000.

Tänä vuonna liikenneonnettomuuksissa on kuollut vain kolme pyöräilijää. Turvallisuuden paranemisen yksi syy on kevyen liikenteen verkoston lisääminen.

Kun tienpitäjät jatkavat pyöräilyolosuhteiden parantamista, pyöräilyn suosio kasvaa entisestään. Usein pyörällä pääsee perille nopeammin kuin autolla.

Muut kevyen väylän liikkujat eivät ole pyöräilijälle suurin riski vaan risteykset. Niissä sattuu kaksi kolmasosaa onnettomuuksista.

Pyöräilijä voi kaatua märän uuden asfaltin tai mustan jään vuoksi. Jos on muita osallisia, se on auto. Risteystä pitää lähestyä nöyrällä mielellä ja kaikki tuntosarvet pystyssä, koska pyöräilijälle se on ylivoimaisesti vaarallisin paikka.

Pyörätien jatke ajoradan yli voi olla surmanloukku, jos pyöräilijä ei muista väistää sekä oikealta että vasemmalta tulevaa liikennettä. Tämän vuonna 1997 voimaan tulleen väistämisvelvollisuuden pyöräilijät tuntevat edelleen yllättävän huonosti, vaikka siitä usein toitotetaan.

Auton kanssa saattaa kolaroida, vaikka noudattaa liikennesääntöjä. Autoilijoille on osoitettu väistämisvelvollisuus kärkikolmiolla, mutta jotkut heistä ajavat sen ja kevyen liikenteen väylän ohi kurkkimaan väistettäviä autoja. Varomaton etuajo-oikeutettu pyöräilijä saattaa silloin paukaista vauhdilla kylkeen.

Kevyen liikenteen väylällä uhkaa käydä kalpaten, jos tilannenopeus on liian kova. Kun tähtää jalankulkijan tai koiran ohi 40 kilometriä tunnissa, ohitettava saattaa hypähtää jostain syystä eteen.

Osa kävelee väylän vasenta reunaa. Pyöräilijä ei varmuudella tiedä, mihin suuntaan jalankulkija silloin väistää.

Ajoradalle ei saa siirtyä, jos rinnalla on kevyen liikenteen väylä. Pyörässä on paras pitää soittokelloa. Liikenneturvallisuuden vuoksi sitä on tohdittava käyttää, vaikka sen kilkuttelua arastelemme. Liikenne on yhteispeliä. Muut on pakko ottaa huomioon tai tulee leimatuksi liikennehäiriköksi. Pahempiakin seurauksia on kuten käräjät tai kuolema.

Tilannenopeuksia voi tarkkailla Kuopion komeimmalla kävelykadulla Kauppakadulla. Kun jalankulkijoita on paljon, pyöräilijät etenevät lähes samassa tahdissa kävelijöiden kanssa. Tai taluttavat pyöräänsä.

Iltahämärässä väki vähenee ja pyöräilijöitä alkaa kiitää vauhdilla. Jotkut suhahtavat tummina haamuina ohi.

Kevyen liikenteen väylillä eletään nyt vuoden vaarallisinta aikaa, koska kostea asfaltti imee valoa. Näkevätkö jalankulkija ja pyöräilijä pimeällä toisensa vasta törmäyksen hetkellä?

Kuopion poliisista suositellaan, että etu- ja takavalo on hyvä laittaa päälle jo hämärän tullessa. Silloin autoilijatkin huomaavat pyöräilijän kaukaa. Päivällä itsensä saa näkyväksi värikkäillä vaatteilla.

Kirjoittaja on uutistoimittaja.

Uusimmat

Nimellä

Hyvä vihollinen

Kunnat merihädässä

Potemisen kulissi

Suuri ja kallis seikkailu

Meemeistä kansanperinnettä

Juttele ja katso silmiin

Näin kiinnostut politiikasta

Pahat, hyvät ja älykkäät

Pidetään itä raiteillaan

Tuskia tuottava ero

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.