Viraali Trump

Pelle, joka valtasi koko sirkuksen. Maailman vaarallisin mies.

Esimerkit ovat suomalaismedioiden otsikoita. Lieneekö maapallolla toista henkilöä, jota olisi mollattu, parjattu tai analysoitu vajaan vuoden aikana yhtä paljon kuin Yhdysvaltojen presidentin virkaa tavoittelevaa Donald Trumpia.

Toki republikaanien ehdokastaistoa johtava liikemies on joutunut höykytyksen kohteeksi ihan omine ansioineen. Hän on solvannut naisia ja ryöpyttänyt lausunnoillaan muslimit ja meksikolaiset maanrakoon.

Kaikesta huolimatta esivaalikampanja puksuttaa määrätietoisesti eteenpäin. Se johtuu pitkälti siitä, että Trump ja hänen taustajoukkonsa ovat valloittaneet Yhdysvaltojen mediatilan täydellisesti. New York Times arvioi maaliskuun puolivälissä, että Trump on saanut kampanjansa aikana liki kahden miljardin dollarin edestä ilmaista julkisuutta.

Meidän täytyy tehdä Yhdysvalloista jälleen suuri (We have to make America great again). Iskulauseeseen kiteytyy Trumpin kampanjan ydin. Luuletteko, että se lanseerattiin viime kesäkuussa, kun hän ilmoittautui virallisesti republikaanien esivaalitaistoon?

Ehei.

Lause näki päivänvalon Trumpin Twitter-tilillä 7. marraskuuta vuonna 2012. Päivää aiemmin Barack Obama varmisti toisen kautensa presidenttinä.

Sattumaako? Tuskin.

Trumpin kampanjointi vuonna 2016 näyttäytyy ennemmin pidemmän aikajänteen jatkumona, jonka seuraava etappi on olla Yhdysvaltain presidentti. Kannattaa muistaa, että hän on ollut ennenkin mukana ehdokasspekulaatioissa ja pyrkinyt reformipuolueen ehdokkaaksi vuonna 2000. Ja koko aikuisikänsä hän on paistatellut julkisuudessa. Ensin vierailijana tv-sarjoissa ja keskusteluohjelmissa, sitten Yhdysvaltojen katsotuimpiin kuuluneen Diili-ohjelman vetäjänä.

Nyt hänen kampanjavankkureidensa kärjessä kulkee kaksi digihevosta, jotka tottelevat nimiä Sosiaalinen media ja Internet. Tätä myötä Trump on luonut itsestään joka puolelle verkkoa leviävän ilmiön, viraalin sanan varsinaisessa merkityksessä.

Pelkkä paistattelu median valokeilassa ei riitä. Trump on kuitenkin onnistunut löytämään laajoja kohderyhmiä tuekseen. Yhdysvalloissa on pitkään tiedostettu, että keskiluokka köyhtyy vuosi vuodelta yhä enemmän. Kukaan ei ole onnistunut vetoamaan ryhmään samalla tavalla kuin Trump. Viestiä kuunnellaan, koska hän osaa muunnella sitä kanavan mukaan. Televisiossa esiintyy arkikieltä käyttävä ehdokas, joka korostaa tulevansa poliittisten instituutioiden ulkopuolelta.

Sosiaalisessa mediassa Trump muuntautuu tylyjä kuitteja jakavaksi kansan omaksitunnoksi. Viestintä on sielläkin retorisesti taitavaa. Aristoteleen oppien mukaan viesteissä on pääväite, se uppoaa tunteisiin ja viestijä on uskottava.

Mutta riittääkö taitava mediapeli loppuun saakka? Aktivoiko se äänestäjiä ja valitsijamiehiä?

Trumpilla on ollut esivaaleissa monta koetinkiveä käännettävänä. Useimmista hän on selvinnyt. Ensi tiistaina on edessä taas yksi, kun republikaani- ja demokraattiehdokkaat mittaavat paremmuuttaan New Yorkin osavaltiossa. Trumpilla on paljon pelissä, sillä se on hänen kotiosavaltionsa.

PS. Kyllähän mielipiteitä jakavasta liikemiehestä löytyi verkosta sentään yksi myönteisempi otsikko: ”Donald Trump on mahtava”.

Otsikon oli kirjaillut blogiinsa liikemies ja kansanedustaja Hjallis Harkimo (kok.). Joku saattaa muistaa hänet myös Trumpin kollegana, jakamassa potkuja Suomen Diili-ohjelmassa.

Uusimmat

Nimellä

Valkoista savua odotellessa

Pieni, outo ja vaikea - mutta rakas

Sankarin viitta sylissä

Jätevesiasetusmummo

Silmät on siniset

Rumaa ja ei niin kaunista

Kuopion katseenvangitsijat

Vanhus ja pingismaila

Vaalihylkiö

Suomalaisten vaivat

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.