Virheeni tekevät minusta minut – "10 000 tapaa, jotka eivät toimi"

Hetki, jolloin halusin vajota maan alle. Kävelin ylpeänä ulos psykologian ylioppilaskirjoituksista ja kerroin kaverilleni, että vastasin kahteen tosi vaikeaan kysymykseen. Juuri siinä kokeen osassa piti vastata vain yhteen.

Arvosanani tipahti monella alaspäin ja kokeen paras essee sai nolla pistettä, kuten mokan rankaisu kuului. Pidättelin itkua suljetun koesalin oven takana ja rehtorin huoneessa, jossa selvitin, olisiko enää mitään tehtävissä. Ei ollut.
 

" En ole mokannut. Olen vain löytänyt 10 000 tapaa, jotka eivät toimi", totesi keksijä Thomas A. Edison. Hän keksi, että elokuvia voidaan heijastaa valkokankaalle elokuvaprojektorin avulla vuonna 1891. Kirjailija Chris Daniels ( Medium 9.11.2017) muistuttaa, että ammattilaisetkin ovat harjoitelleet alaansa ja epäonnistuneet kerta toisensa jälkeen, kunnes he ovat onnistuneet.

Erehdyksistään voi oppia, ja ne tarjoavat tilaisuuden yrittää uudestaan. Tämä jos mikä kasvattaa. Mokat avaavat uusia ovia. Mokaamisen filosofiassa nähdään, että virheet ovat "välttämätön ainesosa" onnistumiselle ( CBC 17.10.2018).
 

Hävetti. Seuraava kesä kuluisi psykologian uusintaan lukiessa. Olin vihainen itselleni. Mokaaminen motivoi toimimaan, kertovat tutkijat ( Journal of Behavioral Decision Making 8.9.2017). Ensin tulee myöntää itselleen, että on mokannut, vaikka se tuntuu pahalta.

Tutkijat kehottavat tunnustelemaan pahoja tuntemuksiaan, varsinkin vihaa, kateutta ja uhmakkuutta. Negatiiviset tunteet saavat toimimaan. Sen sijaan häpeän ja tylsistymisen tunteet usein lamaannuttavat.
 

Virheeni tekevät minusta minut. En olisi juuri minä, jos en olisi tehnyt kaikkia virheitäni. Virheideni tarkoitus on ollut auttaa minua tietämään, mitä haluan ja mitä en halua.

Kun olin töissä kahvilassa, kaadoin ison kulhollisen rahkaa lattialle. Ja kun olin jouluapulaisena ravintolassa, en vain tajunnut, kuinka letun sai kääntymään heittämällä. Lopputuloksena oli kasa riekaleisia, mustaksi palaneita lettuja. Se oli ensimmäinen ja viimeinen päiväni siinä työpaikassa.
 

Kun mokaa, aivoissa välittyy kortisoli-hormonia, joka saa olon stressaantuneeksi ja turvattomaksi ( Reader's Digest Canada). Siksi mokatessaan voi tuntea olonsa uhatuksi.

Epäonnistuminen saa usein ajattelemaan, että on huonompi kuin oikeasti on. Tämä on tärkeää tiedostaa. "Tavoitteesi ovat edelleen yhtä saavutettavissa, vaikka mokasit. Vain käsityksesi kyvyistäsi ovat muuttuneet", psykologi Guy Winch sanoo ( Psychology Today 6.1.2015).
 

Kuinka virheitä kannattaa lähestyä? Psykologi Winch opastaa, että mokan voi jakaa asioihin, joihin voi vaikuttaa ja asioihin, joihin ei voi. Hän kehottaa keskittymään niihin seikkoihin, joita voi kontrolloida.

Nämä asiat voi halutessaan listata vaikka "to do" -listaksi. Kun määrittelee, missä ja milloin tarttuu tehtävään, sen tekee todennäköisemmin ( Harward Business Review 14.2.2014).
 

Älä siis lopeta yrittämistä, vaikka mokaisit. "Metsässä olisi hyvin hiljaista, jos vain ne linnut laulaisivat, jotka parhaiten osaavat", pohti yhdysvaltalainen kirjailija Henry van Dyke (1852 – 1933). Ei tarvitse olla täydellinen. Muista kehua itseäsi, kun olet sinnikäs ja kun saavutat välietapin matkallasi tavoitettasi kohti. Ja muista lukea tarkasti, kuinka moneen kysymykseen kokeessa pyydetään vastaamaan.

Kirjoittaja on Savon Sanomien uutistoimittaja.

Uusimmat

Nimellä

Lapsia kuin nälkävuosina

Ilmastoahdistusta ei pidä väheksyä

Empatiakyvyn rajoja hakemassa

Kesälomareissulle kotimaassa tuli hintaa – toki halvemmallakin olisi päässyt

Alas Kiven portaita

Olen sisällöllinen väliinputoaja

Matkalla aikuiseksi – käytännön vinkkejä lukion alkuun

Eläköön mittaamiselle!

Kieltäydy turhista töistä

Ei kiirettä minnekään

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.