Voihan Vilkku sentään

Onko vika käyttäjässä? Vai onko se järjestelmässä?

Näitä on johdattanut miettimään Kuopion uutukainen kaupunkipyöräjärjestelmä, Vilkku-fillarit.

Kun ensimmäisen kerran kuulin, että tällaista ideaa puuhataan kalakukkojen kaupunkiin, innostuin kovasti asiasta.

Ja sitten kun pyörät ilmestyivät katukuvaan, halusin tietysti niitä kokeilla.

Vaikka en olekaan mikään digi- ja someihme, omasta mielestäni hallitsen ainakin joten kuten älykännykän ja sen sovellusten kanssa pelaamisen. Vilkusta on meinannut silti tulla aika kivinen reitti.

Sovellus tuli ladattua joidenkin yritysten ja erehdysten kautta.

Seuraava eteen noussut kivi olikin Vilkun käytön hinnoittelu. Nyt jälkeenpäin ajatellen ymmärsin asiat väärin. Viisi euroa maksava yhden päivän käyttöoikeus merkitsee Vilkussa todellakin yhtä päivää, vaikka ajaisin sinä yhtenä päivänä 15 minuuttia enkä menisi maksulliselle puolelle eli yli puolen tunnin. Seuraavana päivänä pitää ladata toinen vitonen, ja ottaa uutta käyttöoikeutta toiseksi päiväksi.

Haaveena oli ajaa Vilkulla työmatkaa, joten edullisempaa ja järkevämpää olisi ollut tietysti ladata käyttöoikeutta viikoksi, jolloin kukkaro tai tässä tapauksessa luottokortti olisi keventynyt kymmenellä eurolla.

Yhden kerran olen onnistunut ajamaan Vilkulla 12 minuutin ajan, ja se kyyti oli mukavaa ja innostavaa. Mutta liikkeelle en olisi päässyt Kuopion torilta ilman neuvontaa, jota toinen Vilkun käyttäjä minulle antoi. Hän sen pyörän käyntiin sai, en minä. Häneltä tuli myös hyvä ajoneuvo: älä heti ota täyttä sähköavustusta, voi kyyti olla liian kovaa ensikertalaiselle.

Tämä jälkeen olen jopa soittanut Vilkun neuvontapuhelimeen ja saanut ohjeita. Silti seuraava Vilkku-ajelu jäi toteutumatta. En ole saanut pyörää liikkeelle.

Ja kun Vilkku ei liiku, innokkaalta kaupunkipolkijalta meinaa mennä hermo.

Vilkut kiinnostavat, sillä niiden asemilla joutuu usein juttusille muiden kanssa. Joko kysymään sitä neuvoa tai ohikulkijat kyselevät sinulta millainen pyörä on.

Ikäihmiset katsovat vierestä ja toteavat, että ei tuo taida meiltä onnistua, kun ei ole sitä älykännykkää.

Yleisönosastolla on jo lähdetty kyselemään mitä se tämä Vilkku-järjestelmä kaupungille maksaa ja kuka sitä voi käyttää. Hyviä ja aiheellisia kysymyksiä. Onko tämä nuoren diginatiivin kulkupeli vai isomman kansanosan kaupunkifillari?

Vilkkuja kyllä vilahtelee kaupungilla, joten joku on ratkaissut kohdaltaan nämä ongelmat.

Jos näin satunnaisena käyttäjänä tai pikemminkin käyttämisen yrittäjänä antaisi toiveen, se kuuluu näin: hyvä Vilkku-väki, kaipaamme uudet tarkat, selvät ja yksityiskohtaiset ohjeet ja esimerkit siitä miten Vilkku-fillari otetaan käyttöön ja miten sen saa liikkeelle, miten kannattaa jarruttaa, miten kirjautua ulos pyörän selästä, ettei tililtä napsahda sadan euron sakkomaksu. Ja mitä tarkoittavat ne erilaiset valot Vilkun akkuyksikön yläreunassa, ne punaiset ja keltaiset?

Kaupunkilaisia ja etenkin iäkkäämpiä kansalaisia voitaisiin opastaa Vilkku-ajelijoiksi ihan kädestä pitäen. Sillä meille tai heille sähköavusteisesta kaupunkipyörästä voisi olla tällaisessa mäkisessä kaupungissa erityisen suurta hyötyä ja iloa.

Vilkun etsikkoaika on nyt menossa. Toivottavasti monille ei käy niin kuin minulle, että usko Vilkkuun on alkanut horjua. Tai ainakin usko siihen, että siinäpä minulle sopiva peli työmatkojen kulkemiseen.

Kirjoittaja on uutistoimittaja.

Uusimmat

Nimellä

Virheeni tekevät minusta minut – "10 000 tapaa, jotka eivät toimi"

Videot ovat tulleet jäädäkseen

Mylläri Menocchion maailmankuva

Olen lentävä ekoterroristi – miksei minulle aseteta rajoja?

Kotiäitien ja -isien puolesta kysyn vaan, kuka tässä tyhmenee?

Maalivahti Kevin Lankinen kertoi mitä lukee parhaillaan ja seuraavaksi kirja vietiin käsistä – miksi?

Pottunuijan kera Karjalaan?

Talkootyö ja mokkapalat

Hiilivoimaloiden tilalle tarvitaan tuuli- ja aurinkoenergiaa

Voimaa perhosen siivistä

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.