Iäkästä henkilöautoa on turha syyllistää

Kaavi

SS 8.5. kertoi uutisessaan, että ”Ikäautot lyövät jarrua päästövähennyksille”. Taas kerran autokauppiaat yrittävät saada iäkkäitten autojen omistajat tuntemaan syyllisyyttä. Miksi?

Mitä ilmeisimmin autokauppa ei heidän mielestään käy, ja sitten tuodaan vaikka mitä mielikuvituksellisia perusteita sille, että iäkkäät autot pitää kaikki viedä romututettaviksi.

Ensiksikään iäkkäät autot eivät ole syypää päästöihin lähelläkään sitä laajuutta mitä uutisessa annetaan ymmärtää, ja toiseksi auton ikä ei ratkaise mitään siitä, millaiset päästöt siitä syntyvät.

Kerronpa esimerkin omasta autostani: VW Bora 1.9 TDI vm. 2002. Ajomäärä on noin 235 000 km, päästömittaus katsastuksessa oli 4.5.2020 lukemissa 116,0 g/km.

Mitä kertoo lehtiuutinen? Siinä määritellään uusien ensirekisteröityjen autojen hiilidioksidipäästöiksi vuonna 2019 keskimäärin 116,9 g/km. Siis oman 18-vuotiaan autoni päästöarvot ovat pienemmät kuin uusien autojen.

Henkilöautot eivät yleensäkään ole kertakäyttötavaroita, vaan ne on rakennettu kestämään paljon kauemmin kuin hammasharjat tai pikkukalsarit.

En ymmärrä jatkuvaa henkilöautojen syyllistämistä, kun kyse on kuitenkin niin arvokkaista hankinnoista, ettei niitä joka vuosi eikä vuosikymmenelläkään vaihdeta. Tämänpäiväiset uudet henkilöautot ovat kaikenlisäksi huomattavasti heikompia kuin aiemmin valmistetut.

Hannu Musakka

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.