Koululaiset tarvitsevat tukea

Tanja Airaksinen erityisopettaja Kuopion Seudun Erilaiset Oppijat ry. puheenjohtaja kaupungin varavaltuutettu (sd.)

Etäopiskelevat peruskoululaiset tarvitsevat kaiken kannustuksen ja tuen. Oppimisen vaikeudet vaikeuttavat opiskeluohjeiden ymmärtämistä, työn aloittamista, opiskelun vastausten kirjoittamista ja saattavat aiheuttaa paljon henkistä kuormaa koululaiselle. Kuorma on suuri, jos on kotona yksin eikä lähellä ole aikuista johon tukeutua.

Pitää muistaa, ettei lapsen yksinolo ole välttämättä helppoa. Lapselle kannattaa soittaa säännöllisesti ja kysellä kuulumisia. Vaikka alle 13-vuotias lapsi kokee olonsa turvalliseksi yksin kotona, ei hänellä ehkä ole valmiuksia hätätilanteessa toimia oikein. Lapset muistavat tutkimusten mukaan vain puolet annetuista turvallisuusohjeista. Tämä voi näkyä esimerkiksi niin, että lapsi kokee nyt joutuvansa ottaa vastuuta muustakin, kuin opiskelusta, esimerkiksi ruuanlaitosta tai muista kotitöistä. On hyvä tarkkailla lapsen reaktioita, kun hän joutuu jäämään yksin ja tehdä selväksi ohjeet ja säännöt sekä valmistaa ja ruuat valmiiksi.

Oppimisvaikeuksista kärsii viimeisten tietojen mukaan noin viidennes väestöstä ja lukivaikeu­desta 5–10 prosenttiin. Oppimisen vaikeudet ilmenevät kielellisellä puolella, matematiikan hahmottamisessa ja myös vahvasti toiminnan ohjauksessa sekä ohjeiden ymmärtämisessä. Itsenäinen työ voi olla haasteellista tai jopa mahdotonta ja uuvuttavaa. Lähiopetuksessa näihin oppimisen haasteisiin oppilas saa koulussa tukea ja oppiminen edistyy. Erityinen vaaranpaikka lukivaikeuksisen oppilaan kohdalla itsenäisessä opiskelussa on edetä tehtävissä, jos niitä ei pystytä tarkistamaan menevätkö ne oikein.

Ennakoimattomat tilanteet ovat vaikeita etenkin erityislapsille, joiden aivot eivät sopeudu muutoksiin kovin hyvin tai ollenkaan. Valitettavasti tässä koronatilanteessa ympäristökään ei jousta. Ohjeet on otettava vastaan sellaisenaan ja etäopiskelu voi olla takkuista.

Henkisestä yhteydenpidosta ikäihmisiin puhutaan, mutta on myös niin, että lapset ja koululaiset tarvitsevat henkistä läheisyyttä tässä hetkessä. Isoäidit ja isoisät ovat monesti lapsille tärkeitä. Isovanhempien, kummien, enojen, tätien ja aikuisystävien tehtävä on tsempata lapsia opiskeluun kotona tämän poikkeuslain aikana. Koululaiselta voi kysellä opiskelupäivien sujumisesta, yksinolosta ja olla ylipäätään kiinnostunut lapsesta. Tämän yhteydenpidon aika on tässä hetkessä. Digitaaliset yhteydenpitovälineet kuten Skype ja Whats­app ja näköpuhelut lähiomaisten kanssa kannattaa avata nyt.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu