Kolmenkympin rajoitus keskustaan

Kuopiossa arjen matkoista pyöräillään vain viidesosa, henkilöauton kyydissä istutaan jopa 45 prosenttia. Yli puolet kuopiolaisten arkimatkoista on alle neljän kilometrin mittaisia. Pyöräilyn lisäämiselle onkin paljon potentiaalia.

Pyöräily lisää hyvinvointia ja vähentää melua, saasteita ja ruuhkia. Se auttaa hillitsemään ilmastonmuutosta. Pyöräilyn olosuhteiden parantamiselle on myös taloudelliset perusteet; Helsingin kaupungin selvityksen mukaan yhden euron satsaus pyöräilyyn tuottaa yhteiskunnalle noin 8 euroa. Investointitehokkuus on siis aivan omaa luokkaansa.

Pyöräilyä voidaan edistää monin eri keinoin. Sujuva, turvallinen ja miellyttävä liikenneympäristö on keskiössä. Risteysalueiden infrastruktuuri ja ajonopeuksien maltillisuus hyödyttävät kaikkia liikennemuotoja.

Kuopion polkijat ry:n tavoitteena on parantaa pyöräliikenteen edellytyksiä ja lisätä sen suosiota. Esitämme, että Kuopion ruutukaava-alueen nopeusrajoitus lasketaan 30 kilometriin tunnissa. Tämä lisäisi turvallisuutta ja liikkumisen miellyttävyyttä.

Kuopion keskustassa pyöräliikenne on usein ajoradalla. Monen mielestä pyöräily tuntuu vaaralliselta juuri autoliikenteen vuoksi. Ajonopeuksien laskeminen vähentää tutkitusti onnettomuuksia, loukkaantumisia ja kuolemia. Liikenteen rauhoittaminen ruutukaava-alueella lisäisi myös elävän kaupunkikeskustan vetovoimaa.

Ajonopeuksia on jo laskettu asuinalueilla. Näin tulee tehdä myös keskustassa, jossa on eniten ihmisiä ja rännikatuverkostosta johtuen tiheästi suojateitä.

Pyöräilyn kulkutapaosuutta on mahdollista nostaa Kuopiossa huomattavasti. Tämä edellyttää asennemuutosta ja pyöräilyn huomioimista kaikessa suunnittelussa ja päätöksenteossa.

Lue lisää aiheesta

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut