Uusiutuva diesel on hyvä, mutta sähkö vielä parempi

Petteri Haveri asiantuntija Energiateollisuus ry

Mielipidekirjoituksessa (SS 11.8.) Erkki Partanen pohti uusiutuvan dieselin ja sähköautojen mahdollisuuksia liikenteen päästövähennysten mahdollistajina.

Liikenne perustuu vielä fossiilisiin polttoaineisiin, mitä Suomen liikenteestä käytetystä dieselistäkin valtaosa on. Raskaassa liikenteessä sähkön mahdollisuudet ovat pienemmät kuin henkilöautoliikenteessä. Kestävästi tuotettua uusiutuvaa dieseliä ei ole saatavilla riittävästi nyt eikä tulevaisuudessa fossiilisen dieselin korvaamiseksi edes Suomen mittakaavassa. Uusiutuvalle dieselille on myös kysyntää Suomen ulkopuolella. Uusiutuvan dieselin suurin haaste onkin kestävästi tuotetun uusiutuvan dieselin riittävyys.

Partasen mainitsema ”dieselvero”, oikeammin käyttövoimavero, kohdistuu myös sähköautoihin. Dieselautojen kohdalla käyttövoimaveron peruste on dieselpolttoaineen bensiiniä matalampi verotus. Sähköautojen osalta vastaavaa vertailukohtaa tai perustetta ei edes oikeastaan ole. Uusiutuvan dieselin käyttöön valtio kannustaa dieselautoilijoita päästöperusteisella polttoaineverolla. Uusiutuva diesel on kevyemmin verotettua kuin fossiilinen diesel.

Uusiutuva diesel ja sähköautot eivät kilpaile toisiaan vastaan. Molempia tarvitaan. Sähkö on erinomainen käyttövoima henkilöautoissa, ja markkinoille tulee jatkuvasti yhä edullisempia ja suuremmalla käyttösäteellä varustettuja sähköautoja. Sähköautoilija ei ole riippuvainen öljy-yhtiöistä tai harvenevasta tankkaus­asemaverkostosta. Suomalainen sähkö on vähäpäästöistä ja sähköntuotannon päästöt pienenevät vauhdilla. Diesel puolestaan on vielä pitkään raskaan liikenteen perusta. Lisäksi lentoliikenteeseen tarvitaan enenevästi uusiutuvia polttoaineita, joita valmistetaan samoista raaka-aineista kuin uusiutuvaa dieseliä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu