Sähköautoja halutaan valmistuttaa vaikka väkisin

Diesel on erittäin hyvä polttoaine autoiluun. Marko Happo

Erkki Partanen dipl.ins Nilsiä

Euroopan unioni pakottaa toimillaan autotehtaat valmistamaan pienipäästöisiä ajoneuvoja, lähinnä aluksi sähköhybridejä. Autonvalmistajille EU on ottanut kovat keinot käyttöön. Esimerkiksi Volkswagen-konsernin malliston laskennalliset hiilidioksidin keskipäästöt ylittivät EU:n asettaman rajan. Päästörajasanktio oli 4,5 miljardia euroa eli reilut 1 200 euroa/auto.

Tilanne on sikäli vääristynyt, että autonvalmistajien on pakko tehdä sähköautoja vaikka tappiolla, kun päästörajasanktio määräytyy tehtaan koko tuotannon keskimääräisen laskennallisen päästöarvon mukaisesti. Sanktioiden maksajaksi päätyy lopulta varmuudella asiakas.

Tässä on unohdettu nykyiset diesel-autot, jotka voivat käyttää uusiutuvaa polttoainetta ilman autoon tehtäviä muutoksia tai uuden jakeluverkon rakentamista.

Modernin dieselin päästöt ovat jopa pienemmät kuin sähköautolla, kun sähköntuotanto huomioidaan. Nesteen uusiutuvalla polttoaineella nykyaikainen diesel-auto tuottaa 12 grammaa hiilidioksidia kilometrillä, kun taas sähköauto aiheuttaa noin 29 g/km suuruisen päästön (IL 5.8.2020).

Tästä huolimatta autokanta on uudistettava sähköiseksi haluttiin tai ei. Autonvalmistajan on ilmoitettava koko mallistolleen keskimääräiset päästöt. EU:n asettaman päästörajan ylityksestä menee miljardien sanktiorahat EU:n yleisiin menoihin, ei ympäristötekoihin.

Uusiutuvalla polttoaineella diesel-autolla ajava joutuu maksamaan saman ”diesel-veron” kuin fossiilisella ajava ja uusiutuva polttoaine on jopa parikymmentä senttiä kalliimpaa kuin perinteinen diesel! Valtio ei siis tältä osin kannusta uusiutuvan polttoaineen käyttöön päästöjen pienentämiseksi.

Diesel-auton päästöt eivät vaihtele normaaliajossa paljoakaan, kun taas sähköauton energiankulutus kasvaa jopa 50 prosenttia kovalla pakkasella. Ja sen aiheuttamat päästöt vaihtelevat myös maasta toiseen ajettaessa sähköntuotannon päästöjen mukaan.

Suomessa sähköntuotannon aiheuttamat päästöt ovat 106 g/kWh, Saksassa luku on nelinkertainen, Virossa yli seitsemänkertainen ja Kreikassa yli kahdeksankertainen. Ruotsissa sähköntuotannon päästöt ovat vain kymmenesosa Suomen vastaavasta luvusta (Taloustaito 23.1.2019).

Autojen käyttövoiman verottamista ollaan uudistamassa. Tiettävästi siinä tullaan huomioimaan myös nykyaikaiset vähäpäästöiset polttomoottorit ja uusiutuvat vähäpäästöiset polttoaineet. Kuulostaa järkevältä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu