Pyöräilyn edistäminen on yhteinen työmme

Kirjoittaja huomauttaa, että esimerkiksi Hollannissa on osattu kehittää pyöräilyä siten, että pyöräily ajaa joillakin väylillä jopa autoilun ohi. Samalla pyöräily on aito vaihtoehto autoilulle. AOP/imago sportfotodienst

Saara Hanhela Hyvinvoinnin edistämisen lautakunta, Kuopio Valtion liikuntaneuvoston jäsen

Innostun jatkamaan Kuopion polkijat ry:n Maija Hartikaisen mielipidekirjoitusta. (SS 5.9.) Pyöräilyn edistämistyö sataa moneen laariin. Se on loistava keino kansanterveyden edistämiseen ja liikkumattomuuden ehkäisyyn. Pyöräily on myös kestävä, päästötön liikkumismuoto.

Osallistuin ”Suomi kävelee ja polkee” -foorumiin, joka toi esille kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelman tavoitteita. Tänä vuonna valtio tukee kävelyä ja pyöräliikennettä 42,9 miljoonalla eurolla, mikä on yli kymmenkertainen summa verrattuna vuoteen 2019. Summa on kuitenkin pienempi kuin yhden moottoritien liittymän rakentamisen kustannukset. Tässä on ristiriita. Pyöräliikenteen kulkutapaosuutta halutaan nostaa merkittäväksi, mutta budjettitarkastelussa pyöräily ja kävely ovat marginaalissa.

Kansallisesti pyöräliikennettä pitäisi alkaa käsitellä autojen kanssa tasavertaisena liikkumismuotona. Esimerkiksi Hollannissa on paljon väyliä, joissa pyöräilijät ovat pääasiallisia tienkäyttäjiä ja autot vierailijoita sopeutuen pyöräliikenteeseen. Tätä tulisi soveltaa Suomessa niihin kuntiin ja kaupunkeihin, joissa pyöräliikenteen kasvattaminen on aito vaihtoehto henkilöautoliikenteelle.

Alueellisesti meillä on valtava potentiaali pyörämatkailun edistämisessä. Yksi koronakevään voittajista oli pyöräkauppa. Esimerkiksi kotimainen pyörävalmistaja Helkama kertoi euromääräisen myynnin olleen viime huhtikuun lopussa 60–70 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten. Alueellisella yhteistyöllä saisimme varmasti lisää houkuttelevia reittejä niin luontomatkailuun kuin matkantekoon.

Huolehditaan paikallisesti, että pyöräily-ympäristö on miellyttävä: puistot, rannat ja metsät ovat viihtyisiä, reitit ovat selkeät, parkkialueet on huomioitu ja niissä on turvalliset lukitsemismahdollisuudet.

Kunnat, hankkikaa kirjastoihin lainattavaksi kuormapyörä testiin tai pyöräkärry viikonloppuretkelle. Niin, ja otetaan kuntalaiset mukaan suunnitteluun!

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu