Pääkirjoitus: Kaupunkipyörät vilkkuvat katukuvassa

Epäilyksiä esitettiin, kun Kuopio hankki ensimmäisenä paikkakuntana Suomessa kaupunkipyörät sähköavusteisina. Ei ole tarvinnut epäillä pitkään aikaan, sillä Vilkku-fillarit ovat olleet käyttöönotostaan asti menestys, ja mitä todennäköisimmin juuri ajamista helpottavan sähköisyyden johdosta.

Neonkeltaisesta tunnistettavat pyörät vilahtelevat taajaan katukuvassa ympäri kaupunkia. Alkuperäisellä 270 000 euron investoinnilla olisi saatu huomattavasti enemmän tavanomaisia pyöriä ja säästytty juoksevilta ylläpitokustannuksilta, mutta Vilkku-ilmiö olisi jäänyt syntymättä.

Vilkku-fillareiden käyttöaste on ollut kauden alusta noin 7,5 eli yhtä pyörää on käytetty keskimäärin yli seitsemän kertaa vuorokaudessa. Vertailun vuoksi esimerkiksi Joensuussa tavallisten kaupunkipyörien vastaava luku on 0,5 eli moninkertaisesti pienempi. Syyskuun ensimmäisellä viikolla opiskelijoiden saavuttua Kuopioon käyttöaste nousi parhaimmillaan 9:ään. Sähköpyörien suosion painopiste on näkynyt yliopistokampuksen ja Neulamäen suunnassa.

Operaattorilla on ollut täysi työ pyörien jatkuvassa latauksessa, huollossa ja uudelleensijoittelussa. Kaupungilla olisi paineita lisätä Vilkku-fillareiden määrää vielä nykyisestä 250:stä, mutta ongelmana ovat kustannukset.

Jos kysynnän ruuhkautuminen yhä pahenee, tulee harkita myös käyttömaksun hienoista korottamista, mutta ei kuitenkaan liikaa, jotta pyörien julkisen palvelun luonne säilyy.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu