Maakuntien lentoyhteydet turvattava

Lentoyhtiö Finnairilla ja liikenne- ja viestintäministeriöllä oli kuluneella viikolla kerrottavana joukolle maakuntia hyviä, huonoja ja toivoa herättäviä uutisia. Joensuu, Jyväskylä, Kajaani, Kemi ja Kokkola ympäröivine alueineen saattoivat iloita lentoyhteyksien palautumisesta koronaseisokin jälkeen lokakuun alusta maaliskuun loppuun. Valitettavasti Finnairin kaupalliset lennot näihin kaupunkeihin loppuvat siihen.

Toivon näköalaa luo kuitenkin ministeriön esitys, että valtio ostaisi vastaavan lentoliikenteen ainakin ensi vuoden loppuun saakka.

Kuopiossa tilanne on ollut hieman parempi, mutta yhä kauempana tyydyttävästä. Ennen pandemiaa Kuopion ja Helsingin välillä liikennöi 6–7 päivittäisvuoroa, mutta keväällä ja kesälläkin vielä kaksi. Syyskuusta alkaen edestakaisia lentoja on ollut vain yksi päivässä. Kurjinta on, etteivät aikataulut mahdollista enää päivämatkaa Kuopiosta Helsinkiin.

Finnairia ei voi liikaa moittia, sillä koko ilmailuala on syvässä kriisissä. Yhtiön käynnissä olevien yt-neuvottelujen piirissä on 2 800 työntekijää. Koronakriisi on romahduttanut myös kotimaanlentojen kysynnän.

Valtion kannattaa silti pitää ilmasiltoja pystyssä. Lentojen olemassaolo on alueiden elinvoimaisuuden ja yritysten pärjäämisen perusedellytyksiä. Minimitavoitteena on pidettävä, että maakunnista pääsisi aamulla pääkaupunkiin ja iltakoneella takaisin. Tähän on myös valtiovallan tähdättävä, kun se ryhtyy turvaamaan yhteyksiä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu