Pääkirjoitus 22.10.2020: Finnairin tuleva kilpailukyky turvattava

Kesäkauden pienen piristymisen jälkeen lentojen määrät ovat kääntyneet jälleen laskuun ja osin syöksyyn. Koneiden juuttuminen maahan näkyi myös lentoyhtiö Finnairin tuoreessa yt-neuvottelutuloksessa, jonka mukaan työntekijöitä vähennetään yhteensä 700. Suomesta häviää 600 työpaikkaa eli reilu 20 prosenttia henkilöstöstä.

Neuvottelujen piirissä oli koko Suomen maan pinnalla työskentelevä henkilöstö. Suurimpia vähennyksiä kohdistuu tekniikkaan ja keittiöpalveluihin. Lentäjiä ja matkustamohenkilökuntaa on lomautettuna. Finnair haluaa pitää heitä valmiudessa palaamaan töihin heti, kun matkustaminen vapautuu.

Irtisanomisilla vastataan myös tulevaan haasteeseen eli kovenevaan kilpailuun, kun kansainvälinen matkailu joskus normalisoituu. Halpalentoyhtiöt ovat jo vuosia haastaneet perinteisiä yhtiöitä karsimaan kulurakennettaan. Kysynnän elpyessä olennaista on vastata siihen ketterästi mutta samalla kannattavasti eli täysillä koneilla.

Vantaan kaupunginjohtajan Ritva Viljasen mukaan Helsinki–Vantaan lentokenttäalueen 40 000 työpaikasta 10 000 on uhattuna. Viljanen liittyi yt-uutisen myötä Suomen maahantulorajoitusten arvostelijoiden joukkoon. Ne asettavat hänen mukaansa Finnairin ja Helsinki-Vantaan epäreiluun asemaan suhteessa kilpailijoihin.

Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner on varoittanut, että jos Suomen muita EU-maita tiukemmat matkustusrajoitukset jatkuvat vielä keväällä, Finnair saattaa pienentyä pysyvästi. Syynä on, että yhtiö voi menettää arvokkaita lähtö- ja saapumisaikoja Euroopan suurilta kentiltä. Lontoon Heathrow'n ja Frankfurtin kaltaiset kansainvälisen liikenteen solmukohdat ovat elintärkeitä Finnairille, koska ne syöttävät matkustajia Aasian-jatkolennoille (Yle 11.10.). Jos Finnair ja Helsinki-Vantaa menettäisivät strategisen asemansa porttina Aasiaan, myös lentoaseman miljardin euron laajennus alkaisi kumista tyhjyyttään. Ketjureaktiota olisi viimeiseen asti vältettävä.

Matkailu- ja ravintolapalvelut MaRa on vaatinut, että vapaan matkustamisen raja nostettaisiin EU-komission suosituksen mukaiseen 50 tapaukseen sataatuhatta asukasta kohti lähtömaassa, kun raja nyt on 25. Hankaluutena on rajan lisäksi sen vaihtelu EU:n sisällä, mikä lisää matkailijoiden epätietoisuutta.

Tiukalla ilmaantuvuusrajalla on terveydelliset perusteensa, joten tasapainoilu on poliitikoille vaikeaa. Ongelmasta voidaan kuitenkin päästä, jos lähtömaakohtainen tarkastelu korvataan yksilökohtaisella. THL:n ehdotuksen mukaan matkailija mistä maasta tahansa vapautuisi karanteenista annettuaan negatiivisen koronatestinäytteen lähtömaassa ja toisen Suomessa. Sekä pandemian torjumista että matkailuelinkeinoa palveleva malli on syytä viedä käytäntöön.

Ketjureaktiota olisi viimeiseen asti vältettävä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu