Kohta on pula käytetyistä dieseleistä

Tilasto henkilöautojen rekisteröinneistä paljastaa, että dieselauto kelpaa uudeksi menopeliksi yhä harvemmin. Toissa vuonna sentään vielä 19 autoa sadasta oli dieseleitä, mutta viime vuonna enää 11 autoa. Vaihtoehtoisilla käyttövoimilla varustettuja henkilöautoja rekisteröitiin ensi kerran enemmän kuin dieseleitä. Täyssähköautojen suosio on yhä vaatimatonta, vain neljä sadasta on puhtaita täyssähköautoja, mutta kohta ne ohittavat suosiossa dieselit.

Maaseudun ihmisille sähköauto ei ole ainakaan aivan lähivuosina realistinen ratkaisu ainakaan ainoana kulkupelinä. Syitä on useita. Moni edellyttää, että autolla pitää kyetä vetämään tarvittaessa raskastakin peräkärryä ja auton pitää pysyä kulkukelpoisena, vaikka se olisi seisonut tulipalopakkasissa vuorokausikaupalla. Ne ovat ongelmia, joista useimmat markkinoilla olevat sähköautot eivät selviä.

Hybridien ongelma on taas se, että lyhyen sähköautokantaman jälkeen kulutus nousee usein tavanomaista polttomoottoriautoa suurempiin lukemiin. Bensiiniautot puolestaan häviävät dieseleille kulutuksessa selvästi, mikä johtuu dieselmoottorin hyötysuhteeltaan paremmasta termodynaamisesta prosessista. Paljon ajavan valinta on siten edelleen diesel, aivan järkisyistä.

Lähivuosina onkin nähtävissä ankara pula käytetyistä dieselautoista, ellei sähköautojen teknologia kehity nopeasti. Dieselpula iskee kipeimmin maaseudulle, missä sähköautoa vierastetaan myös jatkuvasti kallistuvan sähkön takia.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut