Heikki Toivasen kolumni: Jumittunut jättiläinen paljasti taas uusia heikkouksia

Heikki Toivanen

Heikki Toivanen

Viikon pysäyttävimpiä uutiskuvia on ollut kaivinkone hiekkaisella rantapenkalla. Kaivinkone vaikuttaa sinänsä melko tavalliselta, mutta samaan ruutuun on tunkenut keulansa jättimäinen konttialus Ever Given.

Aluksella on pituutta peräti 400 metriä, leveyttä vajaat 60 metriä ja kyydissä oleva konttipino kohoaa 10-kerroksisen talon korkeuteen. Se tukkisi Kuopioon siirrettynä Puijonkadun asemalta torille saakka.

Alusta on yritetty irrottaa muun muassa kaivamalla maata keulan ympäriltä. Lehtikuva

Savolaisen valtaväylän ja mualiman navan sijaan se on kuitenkin jumittanut yhden maailman tärkeimmistä kauppaväylistä, Suezin kanavan Egyptissä. Välimeren ja Punaisenmeren yhdistävän kanavan liikenne on ollut jumissa tiistaista alkaen ja pelastusoperaatio on ollut yllättävissä vaikeuksissa. Koronapandemia on jo meitä muistuttanut, että varautumisen taso ei ole ikinä niin hyvä kuin se voisi tai pitäisi olla. Jättialukset ovat olleet valtamerten ja niiden välisten väylien arkea jo vuosikaudet, mutta siitä huolimatta Suezilla puuttuu nyt kunnon työkalut ongelman ratkaisemiseksi.

Moni tietotyöläinen on kohdannut haavoittuvan verkoston ongelmat. Operaattorien ongelmat ovat kaataneet tietoliikenneyhteyksiä tunneiksi tai ohjelmistot ovat jumiutuneet. Bitti poikittain, kuten on tapana sanoa.

”Suezin kriisi” muistuttaa meitä perinteisten kanavien ja maailmankaupan haavoittuvuudesta. Kanavaan poikittain juuttuneen jättiläisen irrottaminen ei ole toistaiseksi onnistunut kaivureilta ja hinaajilta. Asiantuntijoiden mukaan lastia pitäisi keventää, mutta se tulisi aloittaa ylimmistä konteista. Mutta Egyptistä ei löydy nostureita, jotka voitaisiin tuoda riittävän lähelle alusta. Ei, vaikka kanavaoperaattori perii laivoilta keskimäärin 250 000 euron maksut läpikulusta.

Merirosvotoiminnan on jo nähty aktivoituvan.

Kanavan reunaan törmännyt ja poikittain ajautunut alus on tukkinut kulun muulta laivaliikenteeltä tiistaista alkaen. Lehtikuva

Sadat alukset ovat jumissa molemmin puolin. Tavaraa kelluu odottamassa jo kymmenien miljardien eurojen edestä ja suma kasvaa päivä päivältä: autoja, elintarvikkeita, öljyä, muita raaka-aineita ja jopa eläimiä. Iso osa rahdista on Kiinasta Eurooppaan tulevaa tavaraa. Turhaakin härpäkettä, mutta myös suomalaisten tehtaiden tarvitsemia koneenosia, joiden viivästyminen voi aiheuttaa harmia. Osa laivoista on jo kääntynyt kiertoreitille Afrikan ympäri, mikä lisää matka-aikaa jopa kaksi viikkoa.

Meriliikennettä seuraavalta Marinetraffic-sivustolta voi seurata Suezille kertyneen ruuhkan kehittymistä.

Markkinat stressaavat ja jokainen huokaus hinnoitellaan. Merirosvotoiminnan on jo nähty aktivoituvan Afrikan rannoilla lisääntyvää kiertoliikennettä odotellessa.

Ever Given -konttialus kuuluu maailman suurimpiin, ja sillä on pituutta 400 sekä leveyttä 59 metriä. Vuonna 2018 valmistunut alus seilaa Panaman lipun alla. Laiva on matkalla Hollannin Rotterdamiin. Alus ajoi kanavassa karille aikaisin tiistaina kovassa tuulessa ja pölymyrskyssä. Lehtikuva

Kanavan tukkinut jättiläinen on hyvä muistutus siitä, että tilanne voi muuttua nopeasti, joko vahingossa tai tahallisesti. Huoltovarmuus maksaa, mutta sen arvo näyttäisi kasvavan koko ajan.

Kommentoi