Pääkirjoitus 13.4.2021: Nuorten liikenneturva alkaa asenteista

Liikenne- ja viestintäministeriön aikeet uudistaa alle kolme vuotta vanhaa ajokorttilakia ovat tervetulleita, sillä Traficomin seurantatutkimus osoittaa etenkin nuorten henkilöautonkuljettajien liikenneturvallisuudessa parantamisen varaa. Kokonaisuudessaan onnettomuusmäärät ovat tosin pysyneet ennallaan, sillä 17-vuotiaiden loukkaantumiset matkustajana, mopolla tai moottoripyörällä ovat vähentyneet.

Luvassa on uutta sääntelyä. Ministeriö haluaa edistää turvallisuutta ja ehkäistä riskikäyttäytymistä, mutta kuitenkin niin, että nuorten mahdollisuus liikkua säilyy. Lakimuutoksia tulisi voimaan jo ensi vuoden aikana.

Liikenneturva on ehättänyt jo linjaamaan, miten lakia olisi hyvä uudistaa. Se esittää porrastettua ajokorttia, mikä tarkoittaisi ajo-oikeuksien lisääntymistä vähitellen. Esimerkiksi ensimmäisinä kuukausina nuori saisi ajaa vain aikuinen kyydissään. Liikenneturva rajoitttaisi myös ajeluja öiseen aikaan tai pelkästään teini-ikäisten kanssa. Tanskassa porrastetun ajokortin malli on käytössä ja kokemukset siitä ovat myönteisiä.

Sopii kuvitella, mitä järkeä olisi jos esimerkiksi erikoisluvalla ajokorttinsa saanut 17-vuotias nuori joutuisi jatkossa ajamaan henkilöautolla ensimmäiset kuukaudet vanhempansa tai jonkun muun aikuisen seurassa. Koulumatka-ajan lyhentämiseksi ja nuoren itsenäisen liikkumisen helpottamiseksi hankittu kortti ei täyttäisi silloin tehtäväänsä, kun autossa matkustavat vaihtaisivat vain paikkoja.

Vuosien varrella on haikailtu myös 80-lätkää nuorille kuljettajille. Vuosina 1972-1996 auton takaikkunaa koristi ensimmäisen ajovuoden ajan mustavalkoinen pyöreä lätkä, jossa oli luku 80.

Viranomaiset ovat torjuneet lätkän palautuksen monin syin. Sen katsotaan ensinnäkin lisäävän vaarallisia ohituksia korkeamman nopeuden tieosuuksilla. Toiseksi lätkän käyttöä pitäisi valvoa ja se on poliisille ylivoimaista muutoinkin niukkojen resurssien vuoksi. Kolmanneksi lätkä viestisi virheellisesti, että ensimmäisen ajovuoden jälkeen nopeutta voisi noin vain turvallisesti lisätä.

Liikennekasvatus alkaa jo tutti-ikäisenä turvaistuimessa.

Lätkää voisi tietysti jälleen kokeilla, mutta kenties silti parempi ajatus olisi kiristää ajokortin ikäpoikkeusluvan ehtoja esimerkiksi sallimalla vain erikseen mainittuja välttämättömiä ajoja kuten matkoja kouluun, työharjoitteluun ja työhön. Myös muunikäisillä ajokortin hankkineilla voisi olla rajoituksia autoilun ensikuukausina.

Asennekasvatuksen merkitystä ei voi liiaksi korostaa. Esimerkin voima on valtava. Jokaisen aikuisen olisi hyvä muistaa, että liikennekasvatus alkaa jo tutti-ikäisenä turvaistuimessa, kun lapsi seuraa silmä kovana isän tai äidin käyttäytymistä ratin takana ja vänkärin paikalla. Myöhemmällä iällä asenteet istuvat lujassa.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.