Matkailuyrityksillä on näytön paikka

Vain noin joka kymmenes suomalainen on varannnut ulkomaanmatkan tai suunnittelee sellaista. Peräti 43 prosenttia Uutissuomalaisen kyselyyn vastanneista on jättänyt matkasuunnitelmat tekemättä koronan vuoksi (Savon Sanomat 7.5.).

Näyttää siis, että kotimaanmatkailun suosio jatkuu tulevanakin kesänä. Varausten perusteella tilanne näyttää muuttuvan jo ensi syksynä ja talvimatkailu näyttää myös suuntautuvan ulkomaille.

Jo viime kesä oli kotimaan matkailuyrityksille antoisa. Erityisesti luontomatkailukohteissa nähtiin ennätyksellisen suuria matkailumääriä. Ennakkotietojen perusteella näyttää, että matkailukesästä tulisi Suomessa jälleen mitä mainioin – jos vain säät suosivat.

Viime kesänä voittajien joukkoon kuuluivat niin sanotut mökkikunnat ja niistä erityisesti Kainuun ja Itä-Lapin kunnat. Siksi matkailuyritysten on tärkeä oivaltaa, että majoittuminen on vain pieni joskin myös välttämätön osa kotimaanmatkailua.Vaikka mökkiläiset ovat tyypillisesti nuukia matkailijoita, parhaimmillaan nokkeluus ja ystävällisyys palvelutarjonnassa voi avata heidän kukkaronnyörejään.

Joka tapauksessa suomalaisilla matkailuyrityksillä on juuri tulevana kesänä todellinen näytön paikka. Mielenkiintoista on esimerkiksi nähdä, miten kotimaan pakettimatkat kiinnostavat. Onnistumiset voivat vääntää kotimaanmatkailun todelliseksi ja pysyväksi kilpailijaksi ulkomaanlomille.

Kommentoi