Pääkirjoitus 16.5.2021: Maakuntaverosta voi vielä roihahtaa tulinen kiista

Pääministeri Sanna Marinin (sd.) johtaman hallituksen kriisit eivät päättyneet puoliväliriiheen, eivätkä ne pääty myöskään EU:n elvytyspakettiin. Uusi kiistanaihe on pulpahtanut jo julkisuuteen ja se on maakuntavero.

Maaliskuun puolivälin tienoilla parlamentaarinen maakuntaverokomitea luovutti mietintönsä, jonka erimielisyys jäi tuolloin kovin vähälle huomiolle. Kansanedustajista koottu komitea ei ehdottanut maakuntaveron käyttöönottoa, koska pelkästään sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen tehtävien siirto ei luo sille vielä perustetta.

Odotetusti oppositiota edustanut tamperelainen Anna-Kaisa Ikonen (kok.) katsoi eriävässä mielipiteessään, että maakuntavero nostaisi kokonaisveroastetta, heikentäisi verojärjestelmän selkeyttä ja läpinäkyvyyttä sekä johtaisi todennäköisesti yhä suurempaa palvelujen ja verojen eriytymiseen alueiden välillä. Yllättävää oli sen sijaan, millä päättäväisyydellä vantaalainen Pia Lohikoski (vas.) ja helsinkiläinen Mari Holopainen (vihr.) jättivät yhteisen eriävän mielipiteen. Heidän mielestään hyvinvointialueiden taloudellinen itsenäisyys vaatii verotusoikeuden ja siksi sen valmistelu tulee käynnistää ripeästi. Oppositiosta Arja Juvonen (ps.) puolestaan katsoi omassa eriävässä mielipiteessään, että hallituksen pitäisi pystyä esittämään yhteinen ratkaisu eduskunnalle.

Maakuntaverokomitean puheenjohtaja oli keskustan veroasiantuntijoihin lukeutuva Esko Kiviranta. Hän linjasi, että maakuntaveron tarpeellisuutta arvioitaisiin sitten, kun valtion rahoitukseen perustuvan rahoitusmallin toimivuudesta on riittävästi kokemusta ja jos maakuntien tehtäväkenttää mahdollisesti olennaisesti laajennetaan ( Yle Uutiset 11.3.).

Maakuntaveron ideana on pidetty sitä, että se kannustaisi maakuntia toimiin, joiden ansiosta sote-menot pienenisivät. Valtiollisen rahoituksen heikkoutena pidetään puolestaan vastaavan kannustimen puutetta.

Keskustan kansanedustajat ovat yksi toisensa jälkeen ryhtyneet epäröimään maakuntaveroa, kun tieto sen käyttöönoton seurauksista on valjennut. Komitean selvitysten mukaan alkuvaiheen kahden prosentin maakuntavero voisi nousta jopa viiteen prosenttiin vuoteen 2040 mennessä, mikä voisi repäistä alueiden väliset veroaste-erot jopa 11 prosenttiyksikköön. Köyhimmät ja sairaimmat maakunnat perisivät kovinta maakuntaveroa, mikä uhkaisi synnyttää hyvinvointierojen kasvun kierteen

Keskusta voi yrittää perustella takinkäännöstään komitean selvityksen tuloksilla. Jos muut hallituspuolueet pitävät kuitenkin kiinni hallituksen tähänastisista maakuntaverolinjauksista, luvassa on vähintään tulinen kiista ja hurjimmillaan hallitus horjuu jälleen.

Sairaimmat maakunnat perisivät kovinta maakuntaveroa.

Kommentoi