Pääkirjoitus 20.5.2021: Liikenteen verotuksessa on vaikea löytää tasapaino

Liikenteen verotusta pohtineen työryhmän ehdotukset saivat tiistaina aikaan melkoisen vyöryn kommentteja, joista kansantalouden näkökulmasta kenties painavimman esitti SKAL eli kuljetusalan yritysten edunvalvoja. Järjestön laskelmien mukaan maanteiden tavaraliikenteen kustannukset kasvaisivat 510 miljoonaa euroa vuodessa, kun dieselöljyn verotaso nousisi asteittain 37 senttiä litralta ja polttoaineverot sidottaisiin indeksiin.

Suomella on eniten maantiekuljetuskilometrejä Euroopassa, kun ne suhteutetaan väkilukuun. Kuljetuskustannukset ovat jo nyt maanosan korkeimpia. Tavaraliikenteestä kaksi kolmasosaa kulkee raskaan liikenteen pyörien päällä.

Yksin metsäteollisuus joutuisi kantamaan kasvavia logistiikkakustannuksia jopa 120 miljoonaa euroa. Sen verran heikkenisi myös vientikilpailukyky.

Kotimaan kuljetuksissa lisäkulut iskisivät muun muassa kaupan kasvavien logistiikkakulujen vuoksi kuluttajahintoihin ja niiden kautta tavallisiin kansalaisiin.

Mahdollinen polttoaineveronpalautus raskaalle liikenteelle poistaisi kyllä suuren osan ehdotettujen muutosten vaikutuksista teollisuudelle ja kaupalle, mutta samalla se kasvattaisi painetta korottaa muun liikenteen verotusta.

Valtiovarainministeriön asettama työryhmä katsoi ehdotuksissaan meneillään olevaa vaalikautta kauemmaksi. Nykyisillä verotusperusteilla näköpiirissä on liikenteen verotuottojen romahdus, joka johtuu autoilun sähköistymisestä. Päästövähennysten tavoittelu verotuksen keinoin on ohjannut kansalaisia odotettua nopeammin hankkimaan vähäpäästöisiä autoja.

Liikenteen veroremontti on välttämätön.

Ilman uusia veropäätöksiä liikenteen verotulot olisivat vuonna 2030 peräti 1,7 miljardia pienemmät kuin nyt. Summa on niin suuri, että liikenteen veroremontti on välttämätön ja sillä on sitä paitsi jo kiire.

Työryhmän idea korottaa polttoaineverotusta ja alentaa ajoneuvoveroa kurittaisi muun muassa dieselautoilla ajavia pohjoissavolaisia. Etäisyydet vesistöjen pirstomassa maakunnassa ovat suuret, mikä puoltaa vähäkulutuksista dieselautoilua. Sähköautoille päivittäiset matkat ovat usein liian pitkiä ja latausmahdollisuuksia on kovin vähän. Vähiin kuihtunut joukkoliikenne ei myöskään ole haja-asutusalueella henkilöauton vaihtoehto aktiivisille kansalaisille, jotka pitävät maaseutua elävänä ja asuttuna.

Liikenteen verotukseen on pakko etsiä sellaista tasapainoa, joka ottaa huomioon liikenteen kokonaisuuden alueellisesti ja sosiaalisesti tasa-arvoisella tavalla. Helppoa se ei ole. Valtiovarainministeri Matti Vanhasen (kesk.) idea kilometriverotuksen kokeilusta on tutkimisen arvoinen, mutta siinäkin alueelliset erot on välttämätöntä ottaa huomioon.

Kommentoi