Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Pääkirjoitus 25.5.2021 Konekaappaus panee EU:n ulkopolitiikan testiin

Halpalentoyhtiö Ryanairin sunnuntainen hätälasku Minskin lentokentälle tapahtui Valko-Venäjän presidentin Aljaksandr Lukashenkan määräyksestä. Tapahtumaketju käynnistyi, kun valkovenäläiset lennonjohtajat ilmoittivat mahdollisesta turvallisuusuhasta, joka olisi ollut pommi. Kone kääntyi kohti Minskiä pari minuuttia ennen kuin se olisi saapunut Liettuan ilmatilaan. Valkovenäläinen Mig-hävittäjä saatteli EU:n sisäisellä lennolla olleen koneen Minskiin.

Koneesta ei tietenkään löytynyt mitään pommia. Tekaistuksi uhka oli pääteltävissä siitäkin, että koneen piti lentää nimenomaan Minskiin, vaikka Vilna oli lähempänä.

Röyhkeän operaation tarkoitus oli saada pidätetyksi paitsi valkovenäläinen oppositioaktivisti ja toimittaja Roman Protasevitsh myös hänen venäläinen naisystävänsä Sofia Sapega. Ja niin myös tapahtui.

Roistovaltiomainen temppu oli avoimen aggressiivinen ja sillä oli mitä ilmeisimmin myös Venäjän ja sen johtajan Vladimir Putinin tuki. Muutoin esimerkiksi Sapegaa tuskin olisi pidätetty.

Kansainvälinen yhteisö on tuominnut Valko-Venäjän teon laajasti. Sitä voidaan aivan perustellusti pitää konekaappauksena ja sellaisena sitä myös tutkitaan.

Lukashenkan toiminta osoittaa, että kansainvälisen jääkiekkoliiton päätös peruuttaa jääkiekon MM-kisojen järjestämisvastuun puolikas Valko-Venäjältä oli oikea, vaikka todennäköisesti kaappausta tuskin olisi ainakaan kisojen aikana tapahtunut, jos Valko-Venäjä olisi saanut jakaa kisaisännyyden Latvian kanssa.

Mitä pitäisi tehdä maalle, joka toimii kuin gangsteri?

Brysseliin huippukokoukseen kokoontuneet EU-maiden johtajat saivat konekaappauksesta paljon pohdittavaa. Mitä pitäisi tehdä maalle, joka toimii kuin gangsteri? Pelkkä sormenheristely ei riitä. Talouspakotteiden toimivuutta sopii epäillä, ainakaan Venäjää ne eivät ole näkyvästi hetkauttaneet.

Britannia ilmoitti halustaan lopettaa lennot Valko-Venäjän yli. Finnair sen sijaan kertoi seuraavansa tapauksen kehittymistä.

EU:n sopisi ottaa mallia Britanniasta. Valko-Venäjän ilmatilan käyttökielto unionimaiden lentoyhtiöiltä tai Valko-Venäjän kansainvälisen lentoliikenteen esto EU:n kautta ja EU:hun olisivat kyllin järeitä keinoja ilmoittaa Lukashenkalle ja sitä kautta myös Putinille, kuinka voimakkaasti EU Valko-Venäjän rikollista operaatiota paheksuu.

Pelissä on siviili-ilmailun turvallisuuden lisäksi jälleen kerran myös EU:n ulkopoliittinen uskottavuus, jota muun muassa Venäjä on pyrkinyt eri käänteissä horjuttamaan. Uskottavuutta on vain siinä tapauksessa, että kaikki EU-maat pysyvät yhdessä valitun linjan takana eivätkä lipsu siitä millään verukkeella.