Pakettitullimuutos voi olla ympäristöteko

Heinäkuun alusta alkaen kaikki EU:n ulkopuolelta tulevat paketit on pitänyt tullata arvonlisäverolain muutoksen vuoksi. Muutos merkitsee, että ostetun tavaran kauppahinnan ja kuljetuskustannusten päälle lasketaan 24 prosenttia arvonlisäveroa myös silloin, kun tuotteiden ja kuljetuskustannusten yhteisarvo on alle 22 euroa.

Tullausbyrokratialta voi välttyä alle 150 euron lähetysten osalta, jos verkkokauppias on liittynyt arvonlisäveron erityisjärjestelmään. Silloin arvonlisävero on veloitettu jo oston yhteydessä, jolloin toimitus nopeutuu ja lisäkuluja ei tule. Tarve tullaukseen riippuu siitä, mistä tavara tulee. Verkkokaupan sijaintimaa ei sitä välttämättä ratkaise, koska verkkokauppa voi toimittaa tavaran tullaamattomana EU:n tullialueella sijaitsevasta tullivarastosta.

Alle 22 euron arvoisia paketteja tulee Suomeen 15 miljoonan paketin vuosivauhtia. Jos vauhti ei hidastu, valtio kuittaa arvonlisäveroja helposti yli 40 miljoonaa euroa. Pakettitulvaa Kiinasta selittää yhä Maailman postiliiton yleissopimus, joka piti Kiinaa viime vuosiin asti kehitysmaana ja suosi maata pienillä postin käsittelykorvauksilla. Nykyään paljon postia vastaanottavat maat voivat itse päättää ulkomaisen postin jakelun päätemaksuistaan, jotka noussevatkin vähitellen.

Ruotsissa tullausmuutos romahdutti Kiina-pakettien määrää 85 prosenttia. Jos niin käy laajemmin EU:ssa, sinänsä pieni muutos on iso ympäristöteko parhaasta päästä.

Kommentoi