Pääkirjoitus 15.7.2021: EU:n ilmastoimet voivat viipyä vuosikausia

Euroopan unionin komission ilmastopaketin esittelytilaisuuden viivästyminen yli tunnilla keskiviikkona Brysselissä oli kuin vihje siitä, miten myös mittavien ilmastotoimien käytännön toteutus saattaa vielä viivästyä. Toivottavasti niin ei käy.

Kyse on EU:n komission ehdotuksesta lainsäädännöksi. Kunnianhimoinen paketti siirtyy saman tien jäsenmaiden pureskeltavaksi ja europarlamentaarikkojen puntaroitavaksi. Neuvottelut kokonaisuudesta valmistuvat mahdollisesti parin vuoden kuluttua eli jo vuoden 2023 keväällä, mutta ne saattavat kestää jopa vuosia.

Yksimielisyys vallitsee sentään tavoitteesta. EU:sta pitää saada ilmastoneutraali vuoteen 2050 mennessä ja päästöjö on leikattava vähintään 55 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Prosenttiluvusta tulee myös ilmastopaketin nimi: Valmiina 55:een.

Eniten hiilidioksidipäästöjä tulee sähköntuotannosta, liikenteestä, teollisuudesta ja asumisesta. Niiden osuus kaikista EU:n päästöistä on lähes 80 prosenttia. Hiilinielut sieppaavat päästöistä alle seitsemän prosenttia.

Päästöjä ajatellen komission esitykset osuvat oikeisiin kohteisiin. Ikäväksi kokonaisuuden tekee se, että suuret vaikeudet piilevät yksityiskohdissa. Suomelle on esimerkiksi tärkeää saada meriliikenteen päästökaupassa huojennusta jäävahvistettujen alusten tavanomaisia aluksia suuremmasta polttoaineenkulutuksesta. Se on oikeudenmukaisuuskysymys.

Tieliikenteen päästökaupan ongelma Suomessa on puolestaan se, että Suomessa autoilun veroja ja maksuja on sidottu jo päästöihin, polttoaineissa on bio-osuuksia ja polttoaineverotus on jo varsin raskasta tällä hetkellä. Jos päästökaupan kulut lisätään jo muutoinkin raskaiden velvoitteiden päälle, miten turvata ammattiliikenne ja kuinka käy taloudellisen toimeliaisuuden harvaanasutuilla seuduilla?

Suuret vaikeudet piilevät yksityiskohdissa.

Kaikkien uusien autojen pitää olla päästöttömiä 14 vuoden kuluttua. Tavoite on hurja ja ehkä mahdollinen, vaan suuri kysymys on, miten turvata sähköautojen komponenttituotannon ekologinen kestävyys.

Idea hiilitulleista vaikuttaa ensin mainiolta. Kylmiltään sen käyttöönoton vaikutukset voisivat olla arvaamattomia. Sähkön hinta luultavasti kallistuisi, koska Suomeen tuomastaan sähköstä Venäjä tuottaa suuren osan fossiilisin polttoainein.

Tyystin torjuttaviakin ideoita paketti sisältää. Muun muassa maakohtaisten energiasäästövelvoitteiden kaksinkertaistaminen on edelläkävijä-Suomen näkökulmasta jopa mahdoton, sillä säästöjä on toteutettu jo kolmisenkymmentä vuotta.

Lähtökohtainen myönteisyys ilmastopakettia kohtaan on joka tapauksessa paikallaan. Pohjoisen sijaintimme erityisyys ja harva asutuksemme on vain otettava huomioon.

Kommentoi

Uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut