Pääkirjoitus 20.7.2021: Vesillä on turvallisempaa liikkua, kun tietää säännöt

Kuuman kesän varjopuoliin kuuluvat vesillä tapahtuvat onnettomuudet. Kun järvivesien lämpötilat lähentelevät hellelukemia ja paikoin jopa ylittävät ne, vesille uskaltautuu moni sellainen, joka tavallisesti kammoaa kaikenlaista vesillä liikkumista.

Yksi äänekkäimmistä ja nopeimmista vesiliikennevälineistä on vesijetti. Onnettomuuden todennäköisyys on sellaisella liikkuessa suuri, erityisesti silloin, kun ohjaustankoon tarttuu kokematon vuokraaja. Vuokraamot tarjoavat vesijettejä pelastusliivien, märkäpuvun, opastuksen ja turvaohjeiden kera, mutta syvällistä ymmärrystä vesillä liikkumisen säännöistä tai vastuullista asennetta kanssaliikkujia kohtaan ei ole mahdollista muutaman minuutin perehdytyksellä taata.

Tyypillisimpiin veneilyonnettomuuksiin kuuluvat karilleajot, jotka johtuvat tavanomaisesti siitä, että joko kardinaalijärjestelmän ilmansuuntien mukainen viitoitus ei ole tuttu tai lateraalijärjestelmän vihreät ja punaiset viitat ovat menneet veneilijän päässä sekaisin ja arvio nimelliskulkusuunnasta on ollut väärä.

Tunnetusti vesillä ei ole etuajo-oikeuksia, mutta on koko liuta väistämissääntöjä. Kaikissa kohtaamistilanteissa on lisäksi viisautta muistaa, että on parempi väistää, vaikka väistämisvelvollisuus on toisella, jos vaihtoehto on törmäys. Säännöt ovat yksinkertaiset. Kun moottoriveneet lähestyvät toisiaan vastakkaisilta suunnilta, kumpikin väistää kulkusuunnassaan oikealle. Kun taas kurssit risteävät, vasemmalta tuleva väistää kuten tieliikenteeessäkin. Oma lukunsa ovat sisävesillä liikkuvat rahtialukset ja matkustaja-alukset, jotka eivät voi suuren syväyksensä ja huonomman ohjautuvuutensa vuoksi väistää etenkään kapeilla väylillä. Silloin muut väistävät. Purjeveneillä on puolestaan keskinäisissä kohtaamisissaan omat sääntönsä. Lähtökohtaisesti muut vesikulkuneuvot väistävät purjeveneitä.

Onnettomuusalttius kasvaa, kun veneilijällä on alkoholia veressä. Silloin kokeneellakin vesilläliikkujalla saattaa kaasukahva heilahtaa ääriasentoon ja vesikulkuneuvon hevosvoimat ylittävät ohjaajansa taidot. Yksi suomalaisen lainsäädännön kummallisuuksista on ruorijuopumuksen korkea raja. Viime vuonna LähiTapiolan teettämässä kyselyssä enemmistö suomalaisista piti ruorijuopumuksen yhden promillen rajaa liian korkeana. Kyselyn tulos osoittaa, että kansalaisten enemmistö ymmärtää vesillä liikkumisen haastavuuden. Kulkija on usein sananmukaisestikin luonnon armoilla, mikä edellyttää paitsi tarkkaavaisuutta ja reaktiokykyä myös tasapainoa, jota alkoholi heikentää.

Parasta olisi, että vesillä liikkuvat tutustuisivat vesiliikenteen sääntöihin ja merkkeihin ja muistaisivat veneillä selvin päin. Kun kaikki toimisivat niin, turvallisuus vesillä kasvaisi automaattisesti.

On koko liuta väistämissääntöjä.

Kommentoi