Sähköautoista pitää tehdä pihejä

Uutinen Valmet Automotiven solmimasta aiesopimuksesta One-sähköauton muutaman sadan erikoissarjan rakentamiseksi oli tervetullut paitsi tietysti työn itsensä ja työpaikkojen vuoksi myös siksi, että hollantilainen start up-yhtiö Lightyear tähtää mahdollisimman vähäiseen sähkön kulutukseen. Tähän saakka sähköautojen ja etenkin hybridiautojen keskeisiin markkinointivaltteihin on kuulunut muun muassa erittäin nopea kiihtyvyys, mikä on järjetöntä autoilun ekologisuuden näkökulmasta. Esimerkiksi Tesla Model S kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa 3,3 sekunnissa. Lightyearilta kuluu samaan kolminkertainen aika.

Kiihtyvyyttä paljon kiinnostavampi sähköauton ominaisuus eritoten haja-asutusalueella on kulutus. Tesla Model S 90D kuluttaa 16,3 kilowattituntia sadalla kilometrillä, kun taas One etenee sata kilometriä Wltp-testinormin mukaan 8,3 kilowattitunnilla. Aerodynamiikka selittää varmasti osan, mutta suurin merkitys on maltillisella voimankäytöllä. Jos yhdellä latauksella pääsee todella jopa 725 kilometriä, paljon ajava voi päästä yhdellä latauksella kovimmillakin talvipakkasilla ainakin päivän matkan.

Kulutuseron merkitys kasvaa sähköautoilun lisääntyessä. Kun autoja on satatuhatta kahdeksan kilowattitunnin kulutusero merkitsee 160 miljoonaa kilowattituntia. Sellaisella määrällä lämmittää 8000 sähkölämmitteistä omakotitaloa. Ero osoittaa, miten tärkeää on rakentaa sähköautoista pihejä. Siihen on myös säädöksin ohjattava.

Kommentoi