Pääkirjoitus 27.9.2021: Suojateiden turvallisuus paranisi lisävalvonnalla

Tieliikenteen turvallisuutta edistävä julkisoikeudellinen yhdistys Liikenneturva kannusti viime viikolla kuntia ottamaan käyttöön alhaisempia nopeusrajoituksia taajamissa. Se muistutti tiedotteessaan, että noin puolet henkilövahinkoon johtavista tieliikenneonnettomuuksista sattuu taajama-alueilla.

Pohjois-Savon kunnista Varkauden kaduista on lähes 43 prosenttia sellaisia katuja, joissa on 30 kilometrin tuntinopeusrajoitus. Sonkajärvi on maakunnan ykkönen, sillä siellä kaduista yli 80 prosentilla on kolmenkympin rajoitus. Kuopiossakin katuverkostosta 25 prosentilla on kolmenkympin rajoitus. Liikenneturvan logiikka kulkee siihen tapaan, että mitä alhaisempi nopeusrajoitus, sitä vähemmän tapahtuu liikenneonnettomuuksia. Se on tietysti totta, mutta esimerkiksi Oulussa on vähän matalan nopeusrajoituksen katuja ja vähän myös onnettomuuksia. Hyvä ratkaisu voi siten olla myös kävelyn ja polkupyöräilyn erottaminen moottoriajoneuvoliikenteestä.

Valitettava tosiasia on, että nopeusrajoitukset ja niiden kanssa sopusoinnussa olevat hyvin rakennetut liikenneympäristöt eivät ratkaise kaikkea. Tekniikan Maailma -lehti (TM 16/21) testasi koulujen aloitusviikoilla suojateiden turvallisuutta ja nopeusrajoitusten noudattamista kaupunkitaajamissa eri puolilla Suomea ja tulos oli murheellinen.

Lahti oli vertailussa selvästi vaarallisin paikka kulkea suojatietä pitkin. Lisäksi ylinopeus kolmenkympin ja neljänkympin nopeusrajoitusalueilla oli jotakuinkin sääntö. Kuopio oli vertailussa keskikastia niin suojatieturvallisuudessa kuin ylinopeuksissakin.

Liikennesääntöjä rikkovat aivan tavalliset perheenisät ja -äidit. On ehkä kiire viemään lapsia päiväkotiin, kouluun tai harrastuksiin. Syitä on monia. Huolestuttavaa on, että TM:n testaajat olivat havainneet jopa koulutaksien rikkovan nopeusrajoituksia. Mukava havainto oli puolestaan se, että raskas kalusto kulkee nopeusrajoituksia noudattaen.

Yksi merkittävä syy huonoon liikennekäyttäytymiseen on tiedossa. Liikkuvan poliisin lakkauttamisen jälkeen liikennevalvonnan määrä on romahtanut. Kuten TM:n haastattelema poliisi osuvasti kuvasi olleensa alkukesästä liikennettä valvomassa ja loppukesä sujuikin päihtyneitä kuljettaessa. Tilanne ei voi jatkua tällaisena. Liikennevalvontaa on lisättävä. On esimerkiksi tuotava liikennekameroita taajamien risteyksiin. Suojatiesääntöjen rikkomisista pitäisi myös määrätä nykyistä ankarampia rangaistuksia.

On esimerkiksi tuotava liikennekameroita taajamien risteyksiin.

Kommentoi