Pääkirjoitus 18.10.2021: Sote-kustannukset budjettiin kulujen mukaan

Kuntien keinottelu sosiaali- ja terveysmenojen sekä pelastustoimen kustannusten kanssa ensi vuoden talousarvioissa on todellinen uhka, jota jokaisen vastuunsa tuntevan kunnallispoliitikon tulee kaikin voimin torjua.

Keinottelun paikka on siinä, että arvioimalla kulut alakanttiin kunnallisveroprosenttia leikataan sitä vähemmän ja sitä enemmän jää verotuloja vuodelle 2023, kun hyvinvointialueet ottavat vastuun sotesta ja pelastustoimesta ( Savon Sanomat 15.10.).

Alibudjetointi johtaisi kuitenkin samalla helposti siihen, että hyvinvointialueiden rahoitus kuihtuisi liian pieneksi. Palveluihin ei jäisi tarpeeksi rahaa, mikä iskisi ikävästi kuntalaisiin.

Ainakin teoriassa keinottelun mahdollistaa laki, joka määrittelee kuntien veroprosentin leikkauksen ja hyvinvointialueiden valtakunnan tason rahoituksen muun muassa kuntien budjettilukujen perusteella.

Kuntien kunnallisveroprosenteista leikataan siis pois osuus, jonka suuruus selviää ensi vuonna. Tämänhetkisen arvion mukaan leikkausosuus olisi 12,39 prosenttiyksikköä. Valtiovarainministeriö tarkistaa toteutuneet kustannukset ensi vuodeltakin, mutta sen perusteella leikkausosuus ei enää muuttuisi.

Kunnissa valmistellaan budjetteja kovalla tohinalla, koska talousarvioiden pitäisi valmistua marraskuun puoliväliin mennessä. Sairaanhoitopiirit ovat valistaneet kuntia alibudjetoinnin vaaroista, joten tiedonpuutteeseen kunnissa ei voida vedota.

On katsottava pelkästään ja kaiken aikaa asiakkaan etua.

Haastetta kuntien budjetointityöhön tuo eniten se, että lopullisia tietoja siirtyvistä tuloista ja menoista on luvassa valtiovarainministeriöltä vasta huhtikuussa. Toisin sanoen käytettävissä olevat tiedot ovat epätarkkoja ja jossain määrin sattumanvaraisia. Avoimia kysymyksiä on paljon paitsi kunnissa, myös hyvinvointialueiden väliaikaisissa valmistelutoimielimissa ja ministeriössä.

Tilannetta ei lainkaan helpota se, että monessa kunnassa talousongelmia alkaa ilmetä jo tänä vuonna ja ensi vuonna koko kuntakentällä.

Sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen uudistus on valtava ponnistus, sillä hyvinvointialueiden kustannukset ja tulot ovat arviolta 20,63 miljardia euroa. Kokonaisuus on niin suuri, että sen hallittu koordinointi on äärimmäisen vaikeaa. Soppaan ei pidä sotkea kuntien ja hyvinvointialueiden teoreettista eturistiriitaa, sillä osapuolten on katsottava pelkästään ja kaiken aikaa asiakkaan etua. Asiakas on samanaikaisesti kuntalainen ja hyvinvointialueen asukas.

Kommentoi