Pääkirjoitus 19.10.2021: Polttoaineiden hintojen nousu iskee maakuntiin

Liikenne- ja viestintäministeriö julkisti maanantaina selvityksen, joka arvioi fossiilittoman liikenteen tiekartan vaikutuksia yritysten kustannuksiin eri toimialoilla ja eri puolilla maata. Lopputulema on, että useimmille yrityksille muutokset ovat melko maltillisia. Isojakin kielteisiä vaikutuksia voi olla, mutta ne vaihtelevat paitsi toimialoittain myös maantieteellisesti.

Kustannusnousut voivat todella näyttää äkkiseltään maltillisilta, kun niitä verrataan yritysten keskimääräiseen kustannusten nousuun. Lisäksi voidaan ajatella, että polttonesteiden hinnankorotusten vaikutukset pienenevät tai jopa kuittaantuvat niissä tapauksissa, joissa lisäkuluja on mahdollista siirtää välituotteiden ja lopputuotteiden hintoihin. Kotimarkkinoilla se ehkä onnistuu, mutta ei vientialoilla, missä yritysten kilpailukyky heikkenee, jos ja kun muissa maissa ei ole vastaavia korotuksia.

Vesistöjen pirstomissa Savon maakunnissa tiedetään, miten polttonesteiden hinnankorotusten vaikutukset kertautuvat. Selvitys toteaa, että lopulta polttoaineiden hinnannousu näkyy elintarvikkeiden, kulutustavaroiden ja asuntojen hinnoissa. Myös työmatkaliikenteen kulut kasvavat.

Maakunnissa fossiilisten polttoaineiden hinnannousujen ohjausvaikutus uhkaakin kääntyä toivotusta pelätyksi. Väkeä saattaa muuttaa tyystin pois, kun eläminen ja liikkuminen tulevat syrjässä niin kalliiksi. Niin kivaa kuin olisikin ajaa vähäpäästöisellä sähköautolla, tällä hetkellä uudet sähköautot ovat useimmille aivan liian kalliita, käytettyjen autojen markkinat ovat pienet eivätkä autojen tekniset ominaisuudet ainakaan vielä takaa liikkumisvarmuutta bensiini- ja dieselautojen tapaan.

Juuri tällä hetkellä liikennepolttoaineiden hintojen nousu kurittaa maantieliikennettä kautta koko maan. Syynä eivät ole hiilidioksidiverot vaan öljyn maailmanmarkkinahintojen nousu. Joka tapauksessa jälleen kerran eniten kärsitään eniten siellä, missä kustannuksia on vaikeinta välttää eli maakunnissa. Ei ole raitiovaunuja, joihin hypätä, junat palvelevat parhaiten kaukoliikennettä ja linja-autotkin suhaavat lähinnä pääteitä. Ja kun pitkiä etäisyyksiä ei voi poistaa, joten kuljetuskustannukset kasvavat.

On selvää, että polttoaineiden hinnannousua on korvattava yrityksille, jotka siitä kärsivät. Maakuntien yritysten toimintaedellytysten turvaaminen on energiamurroksessa välttämätön lähtökohta. Vientiyritykset ovat kompensaatiotoimien ykkösrintamassa. Valtiovallan on huolehdittava, etteivät kotimarkkinayritystenkään toimintaedellytykset heikkene kuljetuskustannusten nousun takia. Alueellinen kuljetustuki on edelleen toimiva keino. Kuorma-autojen käyttövoimaveron pienentäminen tai poistaminen on myös kuuluttava työkalupakkiin.

Polttonesteiden hinnankorotusten vaikutukset kertautuvat.

Kommentoi