Auton rattiin ei saa päästää liian nuoria

Niin tärkeä kuin ajokortti nuorelle voikin olla maaseudulla, missä joukkoliikenne ei toimi, näyttää vahvasti, ettei alle 18-vuotiaita pitäisi silti päästää henkilöauton rattiin.

Liikennerikoksissa 17-vuotiaiden osuus on kasvanut. He vaarantavat yhä useammin liikenneturvallisuutta, jäävät kiinni rattijuopumuksesta ja murheellisen usein heitä myös kuolee ja loukkaantuu. Lisäksi heidän ajamissaan ja aiheuttamissaan onnettomuuksissa kuolee ja loukkaantuu myös kyydissä olevia ja sivullisia. Pelkästään tänä vuonna tammi-heinäkuussa Manner-Suomessa 17-vuotias kuljettaja oli osallinen 38 liikenneonnettomuudessa, joissa kuoli kaksi ja loukkaantui 53 ihmistä (Savon Sanomat 24.10.).

Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee ajokortti-iän laskemista 17 vuoteen. Kortin saisi ilman poikkeuslupaa, joskin alaikäinen tarvitsee huoltajan suostumuksen. Esitystä ei pidä päästää käytäntöön. Viranomaiset näyttävät haluavan eroon työläästä poikkeuslupamenettelystä, joka todella kuormittaa hallintoa. Uudistusta ei pidä kuitenkaan tehdä hallinnon ehdoilla, vaan nuorten turvallisuus edellä.

Alaikäisen ajokielto lauantaisin ja sunnuntaisiin puoliyöstä aamuviiteen on sekin huono ajatus, sillä säännön noudattamista tulisi myös valvoa. Poliisin nykyresursseilla se tuskin onnistuisi. Poikkeusluvan tekeminen todella poikkeusluvaksi ja sen rajaaminen tietyille matkoille kuten koulumatkoille voisi sen sijaan olla järkevä uudistus nykyisen poikkeuslupakäytännön kylkeen.

Kommentoi

Uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut