Estonian rauha on vielä kaukana

Tuoreimpien merenpohjasta otettujen videoiden perusteella näyttää, ettei autolautta Estonian alkuperäisen onnettomuusraportin johtopäätöksiä ole syytä epäillä. Syksyllä 1994 alus upposi Itämereen, koska keulavisiiri repeytyi irti ja vesi tulvi autokannelle. Onnettomuudessa kuoli 852 ihmistä ja aluksesta pelastui vain 137 henkilöä.

Lienee ihmismielelle tyypillistä, että onnettomuuksille haetaan tavanomaisesta poikkeavia selityksiä niin pitkään kunnes niiden mahdollisuus on aukottomasti kumottu. Hurjimman selityksen esitti aikoinaan saksalaistoimittaja Jutta Rabe, joka väitti venäläisten nationalistien upottaneen aluksen räjäyttämällä. Syy olisi ollut lastin arkaluonteisuus. Tarinaan kuului, että Ruotsi olisi osallistunut onnettomuuden peittelyyn.

Videot todella osoittavat, että Estonian kyljessä on kaksi suurta reikää. Salaliittoteoreetikot ovat epäilleet niiden syntyneen jonkin ulkoisen tekijän vaikutuksesta, mutta arkisempi selitys makaa merenpohjassa. Graniitti- tai syeniittikallioita on hylyn läheisyydessä. Laivan kylki on voinut repeytyä, kun se on aluksen upotessa osunut kallioihin.

Estonian tutkimukset jatkuvat ainakin kevääseen saakka. On luultavaa, että Suomen, Ruotsin, Viron, Tanskan, Venäjän, Latvian ja Britannian sopimuksen mukainen hautarauha Estonian kohdalla ja neljän neliökilometrin laajuisella alueella sen ympärillä ei palaudu senkään jälkeen, koska alus makaa kansainvälisellä merialueella.

Kommentoi

Uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut