Outi Poikosen kolumni: Onneksi uskalsin myydä henkilöautoni ja hankkia tilalle sähköpyörän

Mäkien luvatussa Kuopiossa sähköpyörä kiipeää ketterästi. Juha Poutanen
Outi Poikonen

Outi Poikonen

Taannoin ulisin tällä palstalla, kuinka surkeasti suomalainen yhteiskunta tukee veronmaksajien haluja muuttaa käyttäytymistään yksilötasolla edes hitusen ympäristöystävällisemmäksi.

Kaipasin nykyistä romutuspalkkiota rohkeampaa taloudellista tukemista yksityisautoilusta kohti pyöräilyä.

Marisemisen sijaan laitoin teoiksi, ja nettiauton kautta katkaisin reilussa vuorokaudessa oman lähes 20 vuotta kestäneen henkilöauton omistussuhteeni.

En kuitenkaan ollut viime keväänä ainoa suomalainenkaan, jonka tunteet olivat kuumentuneet pyöräilyä kohtaan. Sopivan polkupelin löytäminen oli ennen kesää ihan mahdotonta.

Kelien viiletessä alkoi maailmanmarkkinoilla jälleen löytyä oikeanlaista kumirengasta meikäläisenkin budjettiin, ja elokuussa sähköpyöräni vihdoin kotiutui.

Viime kuukausien aikana on julkisessa keskustelussa tullut varsin selväksi, että monen mielestä sähköpyöräily on silkkaa laiskuutta. Kun ei muuten jaksa, pitää ottaa moottori alle pyöräillessäkin.

Silloin oletan, että nämä arvostelijat ajavat polkuautoilla.

Silloin oletan, että nämä arvostelijat ajavat polkuautoilla, eivät ainakaan millään vanhanaikaisilla polttomoottorivehkeillä.

"Laiskuuden" mukana sähköpyörä on tuonut elämääni käsittämättömän määrän ihanaa laatua. Työmatka on venynyt ruuhkattomaan autoiluhetkeen verrattuna seitsemällä minuutilla suuntaansa, mutta nämä lisäminuutit ulkoilmassa ovat ravinneet keski-ikäisyyteen vetäytyvää kroppaani päästä varpaisiin, vesisateessa ihan konkreettisestikin.

Kuntoilevalla sähköpyöräily ei ole tuonut liikaa kuormitusta treeniviikon muuhun ohjelmaan.

Mäkien luvatussa Kuopiossa luomupyörällä kun tuppaa käymään niin, että esimerkiksi iltavuorosta hikipäässä kotiin vinkuttamisen jälkeen palautuminen vajaan kympinkin matkasta venyy yön pikkutunneille ja seuraavan aamun juoksulenkillä on meno takuulla tahmeaa. Myös sykkeet pysyvät sähköpyöräilyssä helposti 20 lyöntiäkin matalampana.

Sähköpyöriä vastustaville ennustan ankeaa tulevaisuutta. Pyöräliiton erityisasiantuntija Martti Tulenheimo tviittasi marraskuun alussa rajuja lukuja. Suomessa on yli 100 000 sähköpyörää, ja määrästä 40 prosenttia on tullut tämän vuoden aikana. Eli aika paljon enemmän kuin ladattavia sähköautoja.

Sähköpyörien markkinaosuus kaikista pyöristä on Suomessa vasta 11 prosenttia, mutta kovaa kasvua on edessä, kun katsoo innostusta muualla Euroopassa. Esimerkiksi Alankomaissa sähköpyöriä myyntiin vuonna 2020 yli 500 000!

Kirjoittaja on urheilutoimittaja.

Kommentoi