Juuso Kääriäisen kolumni: Kulutuksen perusopit kotikonttorista

Juuso Kääriäinen

Juuso Kääriäinen

Mitä yhteistä on Handelsbankenilla ja dieselautollani? Molemmat liikkuvat taloudellisesti.

Olen tehnyt usealle ihmiselle selväksi sen, että olen tyytyväinen pienen pankin asiakas. Siksi uutinen Handelsbankenin lähdöstä Suomen markkinoilta vihlaisi syvältä. Pankki päätti jättää Suomen markkinat lähes 40 vuoden historian jälkeen (SS 19.10.).

Olen ollut tämän pankin asiakas koko ikäni ja ajattelin olevani sen asiakas loppuuni asti. Muistan, kuinka vein pankin sinisessä säästökoirassa markkoja ja euroja asiakaspalveluvastaavalleni laskettavaksi. Viime syksynä nostin samalta henkilöltä asuntolainan. Asiakassuhteestani tulee pankin toimintojen myynnin jälkeen todennäköisesti historiaa.

Alun tunteilun jälkeen mieleni kirkastui ajattelemaan asiaa rationaalisemmin: raha ratkaisee. Yksittäisen asiakkaan hiekat kengän pohjissa eivät paljoa paina tämän kokoluokan ratkaisuissa.

Samalla logiikalla en aio potea huonoa omaatuntoa yli 15 vuotta vanhalla dieselautollani ajamisesta. Raha ratkaisee. Paitsi, että on kieltämättä silläkin vaikutusta, että dieselmoottorin nakutus ikkunoita raapatessa hivelee korviani bensa- tai sähköauton ääntä tai äänettömyyttä enemmän.

Minun ei tällä hetkellä kannata vaihtaa autoani vähäpäästöisempään, koska se vaatisi investoinnin kalliiseen uuteen autoon. Ja vanhan auton halvat kilometrit jäisivät ajamatta. Dieselöljyn tolppahinta ei ole vielä noussut niin korkealle, että vaihtoa kannattaisi harkita.

Taloudellisuus on valintaperuste muiden joukossa .

Taloudellisuus ohjaa valintoja yritysmaailmassa ja se ohjaa valintoja myös monella yksityishenkilöllä. Osa haluaa säästää rahansa ja lopuilla ei ole varaa kalliimpiin vaihtoehtoihin.

Taloudellisuus on valintaperuste muiden joukossa, kuten ovat vaikkapa ympäristöystävällisyys ja laatu. Joskus nämä valintaperusteet menevät kätevästi limittäin. Ja joskus valintoja tehdessä oma arvopohja saattaa johtaa muiden mielestä huonoihin valintoihin. Mutta niin pitkään kuin jotkut kulutusvalinnat ovat mahdollisia, niitä voi kritisoida vain valintansa tehnyt.

Hyvinvointiyhteiskuntamme on pyrkinyt ennenkin ohjaamaan meitä valitsemaan viisaasti. Mikäli aiomme pelastaa maapallomme, kulutustottumuksia on muutettava tekemällä haitalliset vaihtoehdot epäedullisiksi. Tässä on tekemistä liikenteen lisäksi muussakin kulutuksessa, jotta päästöjä saadaan leikattua tarpeeksi. Ja tarpeeksi nopeasti.

Kulutustottumusten on muututtava yksilöiden tasolla vähän samaan tyyliin kuin pankilleni tuli kannattamattomaksi tarjota pankkipalveluja Suomessa. Nähtäväksi jää, kauanko dieselautoni saa hyrrätä.

Kirjoittaja on uutistoimittaja.

Kommentoi