Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Vesa Kärkkäisen kolumni Hornet on vähän kuin vanha Mersu

On suuri onni, että ensi vuonna 18 vuotta täyttävällä Mercedes Benzilläni ei ole mitään roolia Kuopion, Pohjois-Savon saati Suomen turvallisuuden kanssa. Aivan luotettava peli se on tähän saakka ollut, mutta jatkosta ei tiedä. Paljon on pikkuvikoja, joiden korjaamisen kynnys on korkea.

Vanhaa teknologiaa, se on huomattu. Kun yhden paikan korjaa, kohta toinen krenkkaa. Ovien lukittuminen pitää varmistaa erikseen joka kerta, koska keskuslukituksessa on häikkää. Jarrujärjestelmän ilmoitus puolestaan todistaa, että vanhuus ei tule yksin. Iso remontti odottaa. Helmapeltien ruostepilkut ilkkuvat.

Puolustusvoimien nykyisten hävittäjien eli neljännesvuosisadan ikäisten Hornetien rakenteiden sanotaan alkavan olla käyttöikänsä päässä. Rakenteet kun väsyvät. Lisäksi tuotetuki heikkenee, mikä vaikeuttaa koneiden pitämistä ajan tasalla.

Korjaaminen toki onnistuisi jatkossakin. Varmasti, sen tietää jokainen vanhan auton omistaja, vaan kalliiksi se tulisi. Silti joka remontin jälkeen koneet olisivat yhä vanhoja.

Olikin hämmentävää lukea, kun viime viikonloppuna sosiaalipolitiikan professori Heikki Hiilamo, kansanedustaja Kimmo Kiljunen (sd.) ja kansanedustaja Erkki Tuomioja (sd.) arvostelivat Hornetien korvaamista Lockheed Martinin F-35 hävittäjillä ( Helsingin Sanomat 11.12.).

Hiilamo pelkää, että hävittäjäkaupoissa sitoudutaan vanhentuneeseen tekniikkaan. Aika rohkeasti sanottu. Hiilamo olisi säästänyt osan tilausvaltuudesta tulevaisuuden aseteknologioihin. Miten siihen saakka pärjättäisiin? Hiilamon ajatus pitää sisällään oletuksen, että hävittäjien määrä, 64 kappaletta, olisi suurestikin soviteltavissa.

Joka remontin jälkeen koneet olisivat yhä vanhoja.

Kiljunen ajattelee samoin. Hän leikittelee numeroilla ja aprikoi, että hävittäjien ominaisuusylivoima seuraavaksi tulleeseen, Hornetien tasoiseen koneeseen, olisi mahdollistanut määrän rajaamisen 50-54 koneeseen. Kiljusen päättelyyn sisältyy ajatus, että Hornetien suorituskyky riittää pitkälle tulevaisuuteen.

Tuomioja puolestaan kannatti ruotsalaisen Gripenin valintaa. Hän ilmeisesti luottaa, että Ruotsi kykenisi kaikissa oloissa huolehtimaan Gripenien toimivuudesta. Kaikki eivät luota. Moni tietää, että viime kädessä Ruotsi puolustaa vain omaa etuaan ja jos se on ristiriidassa Suomen edun kanssa, se on Suomelle voi, voi.

Tietokirjailija Pentti Sainio taas väittää, että Hornetit vaihdetaan ennenaikaisesti. Hän katsoo, että Horneteilla voisi hyvin lentää halvalla vielä 20 vuotta. Varmasti voisi, mutta hävittäjien olemassaolon oikeutus ei synny kyllä halpuudesta.