Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Pääkirjoitus 22.12.2021 Itäratayhtiö sai joululahjan jo ennen perustamistaan

Euroopan komissio on antanut jo viime viikon tiistaina ehdotuksensa uudeksi Euroopan laajuisen liikenneverkon asetukseksi. Kyse on niin sanotusta TEN-T-verkosta, joka tällä hetkellä koostuu vuoteen 2030 mennessä rakennettavasta ydinverkosta ja vuoteen 2050 mennessä rakennettavasta kattavasta verkosta. Uusi ehdotus tuo verkkoon uuden tason eli laajennetun ydinverkon, johon Itärataa nyt esitetään matkustajaliikenteen raideyhteytenä vuoteen 2040 mennessä.

Valtioneuvoston yleisistuntoon asia menee 3. helmikuuta ja sitten eduskuntaan, joka päättää Suomen kannan.

Vaikka uutinen vaikuttaa kovin byrokraattiselta, todellisuudessa se nytkäyttää koko Itärata-hanketta eteenpäin aimo askeleen. Se on kuin joululahja Itäratayhtiölle, jota ei ole vielä edes perustettu. Sen perustamisasiakirjat ovat parhaillaan viimeisteltävinä. Yhtiö perustamisajankohdaksi on kaavailtu tammi-helmikuun vaihdetta.

Tarkasti ottaen TEN-T-verkkoon esitetään linjausta Lentorata-Porvoo-Kouvola, mutta siinä onkin kyse Itäradan haastavimmasta ja kalleimmasta osasta. Tällä hetkellä suunnitellun 106 kilometriä pitkän ratalinjauksen kohdalla on enimmäkseen umpimetsää. Kyse on koko Itäradan ytimestä. Ilman uutta linjausta ei ole Itärataakaan.

Käytännössä pääsy TEN-T-verkkoon tarkoittaisi sitä, että perustettava Itäratayhtiö voisi saada suunnittelutyöhön jopa 50 prosenttia Verkkojen Eurooppa-ohjelmasta EU:n CEF-tukea, jota viime viikolla Suomen valtio ja muut toimijat ilmoittivat hakevansa 185 miljoonan euron verran kaikkiaan 22 liikennehankkeelle. Uuden CEF2-rahoituskauden budjetti vuosina 2021-2027 on noin 30 miljardia euroa, josta liikennealan osuus on 23 miljardia euroa.

Itäradan suunnittelun hinnaksi on arvioitu 78 miljoonaa euroa. Tähän asti on ajateltu, että valtio ja itäradan varren kunnat jakavat kustannukset puoliksi. EU:n mahdollinen mukaantulo olisi köyhien kuntien näkökulmasta tervetullut.

Kyse on koko Itäradan ytimestä.

Itäratahankkeen tarkoitus vahvistaa rataverkostoa Kainuuseen saakka. Savon ja Karjalan radat yhdistyvät aikanaan uudistettuun TEN-T-verkkoon, mutta sinne voi olla vielä jopa neljännesvuosisadan matka. Yksin suunnittelu vie aikaa arviolta yhdeksän vuotta. Rakentamisen on sanottu kestävän ainakin kuusi vuotta. Karkea arvio kokonaiskustannuksista on noin 1,7 miljardia euroa.

Nyt onkin tärkeää muistaa, että Savon ja Karjalan ratojen kunnossapitoon ja peruskorjauksiin pitää panostaa jatkuvasti, jotta Itäradasta voi aikanaan tulla totta.