Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Pääkirjoitus 27.12.2021 Kuopion moottoritie ei ole katu

Kuopion kaupungissa on syntynyt ajatus, jonka mukaan moottoritien nopeutta alennettaisiin 80 kilometriin tunnissa välillä Pitkälahti-Päiväranta. Asia ei ole vain puheiden ja spekuloinnin tasolla, koska kaupungin virkakoneisto valmistelee esitystä Pohjois-Savon ely-keskukselle (Savon Sanomat 18.12.). Ely on suhtautunut suunnitelmiin toistaiseksi nihkeästi, koska se ei näe moottoritietä osana Kuopion katuverkkoa.

Kuten olettaa sopii, kaavailut moottoritien nopeusrajoituksista ovat nostattaneet vilkkaan kansalaiskeskustelun. Hyvä tietysti niin, ettei asia pyöri vain virkamiesten pöydillä.

Liikenteellisesti perustelut nopeuksien alentamiseksi ovat ontuvia. Lähtökohdat verrokkikaupungeiksi nostetuissa Jyväskylässä ja Mikkelissä ovat erilaiset. Niissä valtatie kulkee huomattavasti lähempänä kaupunkien ydinkeskustaa.

Moottoritien nopeusrajoituksista on haettu perusteluita jopa kaupungin koulurakentamisesta. Josko sisäilmaongelmista kärsivä Hatsalan koulu voitaisiinkin säilyttää uudistettuna nykyisellä paikallaan, mikäli liikennepäästöt alenisivat alempien nopeuksien myötä?

Liikenteen aiheuttamien melu- ja saastehaittojen vähentäminen on tietysti kannatettava tavoite. Sitä on hyvä selvittää, mutta miksi sitä tehdään vasta nyt?

Kysymyksenasettelu on ristiriitainen suhteessa kaupungin asuntorakentamiseen. Hatsalan koulun välittömään läheisyyteen nousee parhaillaan iso asuntoalue. Sen rakentaminen alkoi ennen kuin moottoritien nopeusrajoitukset tulivat valmisteluun. Asuntorakentamista on tehty moottoritien välittömään läheisyyhteen muuallakin.

Ympäristöhaittojen ohella oleellista on liikenneturvallisuuden parantaminen. Kuopion pohjoispuolella ovat käytössä muuttuvat, digitaaliset nopeusnäytöt, jotka reagoivat nopeasti muuttuviin ajo-olosuhteisiin. Ne parantavat merkittävästi liikenneturvallisuutta.

Kuopiossa on ongelmaksi koettu lisäksi se, että moottoritietä käytetään siirtymiin kaupunginosasta toiseen. Se on nykyisen järjestelmän valuvika. Jos autoilija olettaa, että hän pääsee määränpäähänsä nopeammin moottoritien kautta, hän valitsee sen reitikseen.

Elyn ja kaupunki suunnittelevat älykästä liikenneohjausjärjestelmää, joka parantaa moottoritien ja katuverkon yhteensovittamista. Kuopion väylästön toimivuuden kehittämistä kannattaa tehdä kategoristen ratkaisujen sijaan uuden tekniikan mahdollistamilla keinoilla.

Oikaisu 27.12. kello 14.13:

Toisin kuin pääkirjoituksessa kerrottiin, Mikkelin kohdalla valtatie 5 ei ole moottoritie eikä ohikulkutiellä ole liikennevaloja.

Oikaisu Savon Sanomien pääkirjoitukseen 27. joulukuuta