Pääkirjoitus 3.2.2022 Juankoskella ei pidä odotella joulupukkia

Juankoskella on hieno teollinen historia, josta muistuttavat komea ruukkialue sekä tehdaskiinteistöt. Valitettavaa vain on, että perinteet ovat surullisessa alennustilassa. Elinvoimaista perinnettä ylläpitää Kuopioon puolenkymmentä vuotta sitten liittyneessä miljöössä Valmet viiratehtaallaan, mutta Stromsdalin konkurssi vuonna 2008 oli alkusysäys tapahtumaketjulle, jossa juankoskelaiset ovat saaneet karvaasti pettyä tyhjiin lupauksiin kerta toisensa jälkeen.

1700-luvun puolivälissä perustettu rautaruukki pysyi pienenä kartonkitehtaana yllättävän hyvin kilpailussa 2000-luvun alkuun saakka. Kymi Osakeyhtiö myi tehtaan 1980-luvun lopulla sijoittajaryhmälle, joka otti käyttöön historiallisen Stromsdal -nimen. Yhtiö listattiin Helsingin pörssiin.

Tien pää tuli vastaan finanssikriisin aikoihin vuonna 2008, ja sen jälkeen on tapahtumia riittänyt. Juankosken kaupungin sitoumukset yhtiölle ajoivat sen ylivoimaisiin talousvaikeuksiin ja käytännössä pakkoliitokseen Kuopion kanssa.

Stromsdalin konkurssin jälkeen tapahtumia niin tehtaan kuin ruukkialueen ympärillä on riittänyt (SS 27.1. ja 2.2.). Liikemiehiä, joita kohuliikemiehiksikin voi kutsua, on ollut liikkeellä ruuhkaksi asti. Se on johtanut siihen, että niin ruukkialueen kiinteistöt kuin kartonkitehdaskin ovat kylmillään.

Kartonkitehtaan omistaa nykyisin Premium Board, jonka taustalta löytyvät hollantilainen Pehami Holding B.V., jonka emoyhtiö on Kyprokselle rekisteröity Milini Holding. Kaupparekisterin mukaan sen omistajat ovat venäläinen Valery Telepnev ja Threepwood Investments -niminen yhtiö Belitzestä.

Premium Boardin puhemiehenä Suomessa toimii varatoimitusjohtaja ja hallituksen jäsen Krister Björkqvist. Hän on antanut säännönmukaisesti lupaavanoloisia lausuntoja Juankosken kartonkitehtaan tulevaisuudessa. Björkqvist sanoi esimerkiksi joulukuussa 2020 päällystyskone käynnistyy tammikuun toisella viikolla "asiakkaiden oman kartongin testipäällystyksen merkeissä". Kone ei käynnistynyt tammikuussa 2021, eikä tammikuussa 2022. Arvio kuuluu tällä kertaa, että tehdas voisi käynnistyä loppuvuodesta.

Björkqvist laskeskeli, että tehtaan kokoaikainen käynnistäminen vaatimisi 10-12 miljoonaa euroa (SS 8.12.2020) ja toivoi vastaantuloa Kuopion kaupungilta, Finnveralta ja Handelsbankenilta. Kovaa optimismia, kun muistaa, että suomalaiset pankit eivät ole pitkään aikaan avanneet yhtiölle pankkitiliä.

Kun Stromsdalin tehtaan tulevaisuutta lupaillaan sen viime vuodet tuntien tällaisillä toiveilla, näkymät ovat lievästi ilmaistuna hämärän peitossa. Se on sama kuin liiketoimintaa suunniteltaisiin joulupukkia odottelemalla.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut