Pääkirjoitus 18.3.2022 Ammattiautoilijoiden hätä on otettava todesta

Kuljetusalan edunvalvoja SKAL teetti Ukrainan sodasta johtuvan polttoaineen hinnannousun vuoksi ylimääräisen kuljetusbarometrin jäsenyritystensä näkymien selvittämiseksi. Viesti on synkkä. Liki 550 kuljetusyrittäjää vastasi kyselyyn ja heistä yhdeksän kymmenestä arvioi polttoaineen hinnannousun uhkaavan yrityksen tulevaisuutta.

Dieselin hinta on noussut hyvin nopeasti kymmeniä senttejä litralta. Peräti 38 prosenttia kyselyyn vastanneista yrittäjistä on laittanut ainakin osan kalustostaan seisontaan. Investoinnit lykkääntyvät. Lähes joka neljäs yritys on sanonut irti kuljetussopimuksia.

Tiukasti kilpaillulla alalla suuret kustannusnousut ovat myrkkyä. Polttoainekustannusten osuus voi olla jopa yli 40 prosenttia.

SKALin ehdotukset tilanteen helpottamiseksi vaikuttavat järkeviltä. Jakeluvelvoitteen määräaikainen poisto vuoden loppuun saakka laskisi järjestön mukaan dieselin hintaa noin 30 senttiä. Jakeluvelvoite tarkoittaa sitä osuutta, joka polttoaineesta pitää olla uusiutuvaa. Lain mukaan tänä vuonna velvoite on 19,5 prosenttia. Määrä kasvaa vuosittain niin, että vuonna 2029 se on 30 prosenttia.

Dieselin arvonlisäveroton hinta laskisi puolestaan 17 sentillä, jos polttoainevero pudotettaisiin EU:n minimitasolle 33 senttiin litralta. Nyt esimerkiksi fossiilisen dieselin valmistevero on 59,48 senttiä litralta.

SKALin kolmas kannatettava ehdotus koskee ammattidieselin käyttöönottoa. Se pitäisi järjestön mielestä ottaa käyttöön heti kustannustukena käytettyjen litrojen perusteella. Ehdotus on hyvä, koska se on tarkkarajainen ja kohdistuu niihin, jotka eniten kärsivät.

Tiukasti kilpaillulla alalla suuret kustannusnousut ovat myrkkyä.

Paine pääministeri Sanna Marinin (sd.) hallitusta kohtaan kasvoi, kun Ruotsi ilmoitti 1,33 miljardineuron suuruisesta paketista, jolla helpotetaan polttoaineiden hinnannoususta ja sähkön korkeasta hinnasta kärsiviä autoilijoita. Kiinnostavaa on, että Ruotsi tukee maaseudun autoilijoita 150 eurolla, kun muiden autonomistajien tuki jää alle sadan euron. Valtiovarainministeri Annika Saarikko (kesk.) on toppuutellut ajatuksia vastaavista tuista, koska Suomen taloudellinen asema ei ole niin hyvä kuin Ruotsissa. Se on totta. Siksi on pakko priorisoida.

Autoilevien kotitalouksien ahdinkoa on toki helpotettu, mutta enempäänkin olisi aihetta. Ammattiliikenteen hätään on sen sijaan pakko reagoida ja mielellään nopeasti, sillä merkittävä osa huoltovarmuudesta kulkee pyörien päällä.