Pääkirjoitus 18.5.2022 Laakkosen kauppa kielii mullistuksesta

Joensuulaisen Kauppahuone Laakkonen Oy:n autoliiketoiminnat siirtyvät ruotsalaiselle perheyhtiölle Hedin Mobility Groupille ja samalla Laakkosen suvun yli 60-vuotinen taival autokaupan parissa päättyy.

Voidaan perustellusti sanoa, että kyse on suomalaisen autokaupan perustusten järkkymisestä, sillä Laakkonen on ollut pitkään yksi suurimmista uusien autojen kauppiaista, niin sanotuista merkkiliikkeistä. Laakkonen myy vuosittain 25 000 autoa, joista 10 000 on uusia, kahdeksaa eri merkkiä. Sillä on 21 toimipistettä 15 kaupungissa, kuten Kuopiossa ja Varkaudessa.

Kauppaan sisältyvät uusien autojen myynnin lisäksi myös muut toiminnot kuten vaihtoautojen myynti, huolto- ja varaosapalvelut sekä vauriokorjaamot.

Katteet kutistuvat ja volyymin merkitys kasvaa.

Autokaupan myyntiä Laakkonen harjoitteli jo kolme vuotta sitten, kun konserni myi Volkswagen-, Audi- ja Seat-liiketoiminnot Keskon K Caara Oy:lle.

Laakkosen jättikauppa kielii mullistuksesta, joka ravistelee autokauppaa maailmanlaajuisesti. Kun nykyisin valtavirtaa ovat fossiilisia polttoaineita käyttävät polttomoottoriautot, tulevaisuudessa niiden tilalle tulevat sähköautot ja kenties vetyautot. Kukaan ei tiedä, mikä on muutoksen vauhti ja mitkä ovat merkit, jotka menestyvät. Huonolla tuurilla useampikin merkkiedustus saattaa osoittautua arvaksi, jossa lukee "ei voittoa".

On niinkin, että kun autokauppaan syntyy yhä suurempia toimijoita, katteet kutistuvat ja volyymin merkitys kasvaa.

Iso osa autokauppaliiketoimintaa on myös niin sanottu jälkimarkkinointi eli varaosa- ja huoltopalvelut. Jo tähänastiset kokemukset sähköautoista osoittavat, että mullistukset kohdistuvat myös niihin. Palvelujen kysyntä voi vähetä dramaattisesti. Joka tapauksessa muutos on niin suuri, että jälkimarkkinointi tuskin voi vastata kysyntään ilman suuria investointeja.

Viime vuodesta lähtien uusien autojen kauppaa ovat vaivanneet koronapandemiasta johtuvat toimitusvaikeudet, oli auto sitten polttomoottoriauto tai sähköauto. Puolijohdepulan vuoksi autojen varustelutasoa on pitänyt karsia tai auton saanti on viivästynyt. Ukrainan sota varmistaa, että pula raaka-aineista ei katoa. Samasta syystä kuluttajien luottamus talouteen heikkenee, mikä hillitsee autonostointoa tehokkaasti.

Autokaupan tulevaisuudennäkymä on siten myönteisimmilläänkin hämärä hyvin pitkään. Sellaisessa katsannossa Laakkosen historian suurinta autokauppaa ei ole syytä pitää minkäänlaisena yllätyksenä.