Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lukijan sanomat | Kyläkauppaan tulee paketteja päivittäin, mutta Posti aikoo viedä pakettiautomaatin "todella vähäisen käytön" vuoksi

Tämä on avoin kirje Postille, sen ylintä päätäntävaltaa käyttävälle yhtiökokoukselle, omistajaohjauksesta vastaavalle valtioneuvoston kanslialle, Postin hallitukselle ja hallintoneuvostolle.

Lähestyn Postia ruohonjuuritasolta, kyläkauppiaan ominaisuudessa. Meillä on puolisoni kanssa kyläkauppa Kuopiossa, tarkemmin Muuruveden taajamassa.

Muuruvedellä oli asiamiesposti aina edellisen kauppiaan äkilliseen menehtymiseen asti. Kun aloitimme yrittäjinä reilut kolme vuotta sitten, ainoana vaihtoehtona Postin kanssa neuvotellessa meille tarjottiin pakettiautomaattia. Tämän otimme ilomielin vastaan turvataksemme kylän asukkaille mahdollisimman monipuoliset palvelut.

Nyt saimme kuitenkin yksipuolisen ilmoituksen, jossa Posti ilmoittaa irtisanovansa sopimuksemme puolen vuoden irtisanomisajan jälkeen. Toiminta lakkaa 1.12. alkaen.

Tätäkö Posti haluaa: asettaa maaseudun asukkaat eriarvoiseen asemaan? Kyläkauppamme pakettiautomaatti on palvellut alueen asukkaita isolla säteellä. Voidaan puhua vähintään 10 kilometristä suuntaansa. Kun pakettiautomaatin toiminta lakkaa, asukkaiden on noudettava paketit Juankoskelta, jonne autottomien on hankala päästä vähäisen julkisen liikenteen vuoksi. Näillä polttoaineen hinnoilla ajelu mietityttää autoileviakin.

Tätäkö Posti haluaa: ­eriarvoistaa ­maaseudun ­asukkaat?

Onko Postilta vastuullista toimintaa kannustaa yksityisautoilun kasvattamiseen samalla kun hiilidioksidipäästöjä pyritään monin tavoin vähentämään? Juuri yhdeksi vastuullisuuden tavoitteekseen ympäristön osalta Posti ilmoittaa painavansa päästönsä nollaan ja aikookin kuljettaa täysin fossiilivapaasti vuoteen 2030 mennessä.

Tässä onnistumista helpottaa varmastikin se, että päätetään olla kuljettamatta!

Irtisanominen perusteltiin lyhyesti saamassamme sähköpostissa. ”Syynä on todellakin vähäinen käyttö. Kustannuksia seurataan nyt todella tarkasti, ja on päädytty tähän ratkaisuun.”

Mikä on vähäistä käyttöä? Paketteja tulee automaattiin päivittäin. Verkkokauppoja käyttävät asiakkaamme toivovat lähetykset tilausvaiheessa oman kylänsä automaattiin, josta se olisi kätevää noutaa. Mutta käytäntö Postilla tuntuu olevan se, että paketit ohjataan toistuvasti toisaalle, vaikka meilläkin olisi tilaa. Ja vaikka automaatti olisikin täynnä, olemme sitoutuneet käsittelemään paketit tuolloin manuaalisesti.

Uskoisimme, että pakettien uudelleenohjauksesta toisaalle on tullut Postillekin palautetta. Jatkuvan uudelleenohjaamisen luulisi kertovan pikemminkin automaatin runsaasta käyttöasteesta; siitä, että paketit eivät sinne mahdu. Ellei sitten kyseessä ole tarkoituksellinen toiminta, jolla saadaan tilastot osoittamaan matalaa käyttöastetta.

Onneksemme olemme loppuvuodesta 2021 saaneet Ruokaviraston myöntämää kyläkauppatukea vuosille 2022–2023. Saamamme tuen myötä olemme sitoutuneet ylläpitämään pakettiautomaattia Postin palveluna 30.6.2023 asti tuen myöntämisen ehtojen mukaisesti. Nyt tehty päätös vaarantaa tuen ehtojen täyttymisen kohdallamme.

Mikäli päätös maaseudun palveluista on tehty Postilla laajemminkin, se kurjistaa maaseudun asemaa entisestään, vaikka Postin uudistettu strategia vuodelta 2021 antaa ainakin paperilla olettaa muuta. Strategian mukaan asiakaskokemuksen parantaminen on kaiken keskiössä.

Lisäksi on kerrottu, että investoinnit pakettiautomaattiverkoston kasvattamiseen, digitaalisiin kyvykkyyksiin sekä lajittelu- ja jakelukapasiteettiin ovat yli 100 miljoonaa euroa.

Pakettiautomaatin poistaminen käytöstä ei todellakaan ole linjassa tämä strategian kanssa – ei asiakaskokemuksen eikä verkoston kasvattamisen näkökulmasta.

Kirjoittaja on K-Kyläkauppa Pienen Traktorin Puodin kyläkauppias.