Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Pääkirjoitus 21.7.2022 Lentoliikenne ei palaa enää entiselleen

Lentoyhtiö Finnair kuuluu suuryrityksiin, joita koronakriisin ja Ukrainan sodan kaksoisisku on kurittanut kovimmalla kädellä.

Matkojen kysyntä on pandemian hellitettyä palannut kohti entistä tasoa niin rivakasti, että lentoasemien kapasiteetti horjuu ympäri Eurooppaa. Finnair ei ole ainut yhtiö, jonka ongelmana on, että kysyntäpiikki toteutui vanhentuneella hintatasolla.

Ukrainan sodan aiheuttama polttoaineiden kallistuminen tuntuu lentokerosiinissä bensiiniä ja dieseliäkin rajummin. Kuluttajahintoihin muutos päätyy vasta viiveellä, joten matkustajien kannalta lennoille jonottamisessa on juuri nyt oma järkensäkin.

Finnairin 84 miljoonan euron liiketappio toisella kvartaalilla on karu, vaikka vuotta aiemmin meni vieläkin huonommin. Yhtiön strategian ydinajatus Helsinki-Vantaasta porttina Aasiaan oli pitkään nerokas, kunnes suuremmat voimat muuttivat kaiken. Venäjän ilmatilan sulku poisti Suomelta maantieteellisen kilpailuedun, joka perusteli länsieurooppalaisille koukkausta pohjoisen kautta.

Halpalentojen aika on ohi.

EU on sopinut Qatarin kanssa lentoliikennesopimuksen, joka tekee Dohasta keskeisen solmukohdan matkalla Aasiaan. Myös Finnair aikoo panostaa Lähi-idän liikenteeseen, mutta läntisestä näkökulmasta Helsinki-Vantaasta tulee auttamatta pussinperä.

Finnairissa on siis edessä jälleen perusteellinen rakenneuudistus, jossa laivaston kokoakin on tarkasteltava kriittisesti.

Lentoliikenne kokonaisuudessaan on yhä epävakaassa tilassa pandemian jäljiltä. Patoutunut kysyntä on purkautunut hallitsemattomasti. Henkilökunnan määrä on monilla kentillä täysin riittämätön käsittelemään ruuhkia.

Aikataulujen pettämisten kertautuessa kaaos on valmis. Koronakriisin seurauksena huomattava osa työntekijöistä vaihtoi pysyvästi alaa. EU-komission arvion mukaan Euroopan kentiltä puuttui kesäkuussa 100 000 työntekijää, lähes puolet vuoden 2019 kapasiteetista (Yle 21.6.). Uusien turvatarkastajien ja matkatavaroiden käsittelijöiden kouluttaminen ottaa aikansa.

Kun henkilöstöhaaste viimein helpottaa, edessä on väistämätön kohtaaminen inflaation kanssa. Liikenne voi olla kannattavaa vain, jos kulut viedään hintoihin täysimääräisesti. Halpalentojen aika on ohi.

Liike-elämä on puolestaan sopeutunut poikkeusajan etäyhteyksiin osin pysyvästi. Lentomatkustus palaa arkisesta itsestäänselvyydestä kohti ylellisyyttä, jota se vielä vähän aikaa sitten oli.

Tämä taas voi olla onni onnettomuudessa esimerkiksi Finnairille, joka on aina kilpaillut ensi sijassa laadulla. Myös ilmasto kiittää, jos lentoasemilla ei enää jatkossa parveilla kuin viimeistä päivää.