Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Jussi Murtasaarin kolumni Hyvät jutut eivät synny pelkästä datasta, vaan tarvitaan myös oivallusta

Kirjoitin edellisessä kolumnissani Savon Sanomien vaikeuksista Facebookissa. Näkyvyyttämme alettiin rajoittaa sosiaalisen median alustalla yksittäisen Fingerpori-pilapiirroksen takia. Kritiikkini ydin kohdistui Facebookin mielivaltaisuuteen sanan- ja ilmaisuvapauteen liittyvissä kysymyksissä.

On rehellisesti todettava, että yritämme myös hyötyä Facebookista. Palvelulla on paljon käyttäjiä, joten sen kautta voi kertoa ja markkinoida Savon Sanomien sisältöjä sekä kasvattaa lehden oman verkkopalvelun kävijämääriä. Vaikutus tehostuu, kun näkyvyyttä ostaa rahalla. Facebook tarjoaakin mainostamiseen ja mainonnan tulosten analysointiin tehokkaita työkaluja.

Kerronkin seuraavaksi, kuinka hyödynnämme eri palveluista saatavaa dataa.

Miksi avaan analytiikka-arkkua? Koska kiihtyvästi digitalisoituvassa maailmassa verkkoalustat ja -palvelut keräävät käyttäjistään runsaasti erilaista informaatiota. Vähemmän näkee kuitenkin tavallisille verkon käyttäjille tehtyjä juttuja, joissa avataan datan ja analytiikan käyttötarkoituksia. Media-alan ammattijulkaisuissa näistä asioista puhutaan enemmän. Mielestäni on tärkeää jakaa ymmärrystä laajemmin, esimerkiksi Savon Sanomien lukijoille.

Palataanpa Facebookiin. Savon Sanomissa julkaistiin hiljattain juttu rautakauden aikaisesta löydöstä Kuopiossa. Ostimme artikkelille lisää näkyvyyttä Facebookissa. Alustan tarjoama analytiikka kertoi, että miehet klikkasivat juttua enemmän kuin naiset. Tämä on havaittu aiemminkin. Historiajutut kiinnostavat enemmän miehiä kuin naisia. Vielä selvemmin on havaittavissa historiaan liittyvien aiheiden yleinen kiinnostavuus. Jutut ovat poikkeuksetta luetuimpien sisältöjen joukossa.

Ulkoilupolun vieressä maannut kiviröykkiö kätki sisäänsä huiman aarteen Kuopiossa: "Ihan käsittämätöntä"

Myönnän, etten olisi ymmärtänyt historia- ja nostalgia-aiheiden arvoa ilman analytiikka-ohjelmien apuja. Genren vetovoima on nyt tiedostettu, ja se on osa Savon Sanomien arvosisältöjen palettia, aivan kuin esimerkiksi kuntapolitiikka, uutisanalyysit tai ihmislähtöiset tarinalliset jutut.

Yhtä lailla analytiikka on kertonut meille, että suorat videolähetykset houkuttelevat Savon Sanomien tilaajia lehden verkkosivuille. Tämä huomattiin kesällä, kun näytimme suorana lähetyksenä Iivo Niskasen, Mikko Kauppisen ja Ilkka Herolan hurjan Cooper-koitoksen Vieremällä.

KalPan kaksi harjoitusottelua ennen Liiga-kauden alkua toimivat myös hyvin. SaiPa-KalPa peliä katsottiin Savon Sanomien verkkosivujen kautta yli 2000 kertaa. Parhaillaan mietimme, voisimmeko tarjota enemmän suoria lähetyksiä KalPan harjoituspeleistä ensi syksynä.

Data ja analytiikka opastaa meitä sisältöjen tekemisessä. Se näyttää, mitä ihmiset lukevat ja minkälaisista jutuista tulee tilauksia.

Mutta aivan kaikkea se ei kerro. Numerot ja tilastot eivät ulotu kivijalkaamme, printtilehteen. Siksi tilaa pitää jättää myös toimittajien luovuudelle, ideoille, välillä tajuntaa koetteleville ajatuksille. Hyvät jutut eivät synny pelkästään datasta, vaan tarvitaan lisäksi oivallusta.

Data ei saa myöskään hiljentää lukijan ääntä. Tilastot eivät syrjäytä saamamme palautetta ja juttuvinkkejä. Lehden tekeminen - julkaisukanavasta riippumatta - on kuitenkin ihmisten välistä toimintaa.