Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Vesa Kärkkäisen kolumni Kun pahat kellot vaihtavat omistajaa, on aika soittaa hyviä kelloja

Taitaa olla niin, että myös tosielämässä eikä vain sananlaskussa paha kello soi kauemmaksi kuin hyvä. Ei niin, että toisen kellon ääniaallot yltäisivät jotenkin kauemmaksi kuin toisen, vaan niin, että paha viesti otetaan paremmin todesta. Ikävä asia jää samalla paremmin mieleen ja kellon viestiä tekee mieli jakaa eteenpäin, ikään kuin varoituksena.

Hyvät ja pahat kellot tulivat mieleeni viime keskiviikkona, kun otin lukuun aamun Helsingin Sanomat. Etusivun alareunassa luki isolla Kuopio. Keskellä sivua oli huudahdus Piäkaupungista päivää! Ja noin puolet sivusta oli vaaleanpunaisia, vihreitä ja violetteja kolmikirjaimisia sanoja täynnä: elo, ilo, olo.

Oli helppo tajuta, että nyt on kaupunki uudistanut brändiään. Mikäpä siinä. Sopiva saranakohta osuu vuodenvaihteeseen.

Myönteisiä kelloja sopii alkaa soitella, kun pahat sote-kellot vaihtavat omistajaa. Aikaisempaa Hyvän elämän pääkaupungin brändiä sutanneet uutiset ongelmista vanhustenhoidossa sekä lasten ja nuorten mielenterveyspalveluissa jäävät historiaan. Ei ole enää kaupungin murhe myöskään se, että yleislääkäripula ruuhkauttaa Kuopion lastenneuvoloita.

Kuopiossa on hyvä asua ja kauniimpaa ympäristöä saa hakea.

Mitä tarkoittaa tuo paljon puhuttu brändi? Markkinointi-ihmiset kirkastavat sanan merkitystä oivallisesti sinuttelemalla: brändisi on sitä mitä sinusta puhutaan selän takana. Mitä enemmän kiteytystä miettii, sitä paremmalta se tuntuu. Ei auta luvata yhdeksää hyvää ja kymmentä kaunista, jos se ei ole totta, sillä selän takana kellot kalkattavat totuutta.

Kuopiolla on tällä hetkellä erinomainen maine. T-Median Vetovoima&Vaikutus-tutkimuksessa Kuopio sijoittui toiseksi. Huomionarvoista on, että Kuopio ylsi ainoana kaupunkina erinomaiseen arvosanaan yhteisö-vetovoimaisuudessa. Toisin sanoen alueella asuu mukavia ihmisiä ja asukkaat voivat hyvin. Myös ympäristöllään ja kustannusrakenteellaan Kuopio päihittää muut kaupungit. Tosihan se on. Kuopiossa on hyvä asua ja kauniimpaa ympäristöä saa hakea.

Vaikka nyt ehkä tuntuukin, että pahat kellot on saatu toisten murheeksi, hyvänolontunteeseen ei kannata tuudittautua.

Kuopion kaupungin tarkoitus näyttää olevan perustan luominen sille, että "jokainen on vapaa elämään juuri omannäköistä elämää". Se ilmeisesti tarkoittaa, että "työ, opiskelu, asuminen ja vapaa-aika on helppoa tasapainottaa". Mikä siinä mättää? Ei varsinaisesti mikään. Turha kauniita sanoja on mennä kyseenalaistamaan. Vaan onko jotakin unohtunut?

Varhaiskasvatus ja perusopetus kenties sisältyvät brändin lupaukseen koko elämän kattavista palveluista, mutta perhettä, tuota yhteiskunnan perussolua, ei mainita. Jos mainittaisiin, se olisikin raikas ja omaperäinen viesti tämän ajan yksilökeskeisyyden keskellä.

Jotenkin myös tuntuu, että uuden brändin rakentajat eivät ole muistaneet hyvinvointiyhteiskunnan peruspilaria eli elinkeinoelämää, yrityksiä siis. Firmat nimittäin tarjoavat sitä työtä, joka palkitsee ja joka on tärkeä osa tasapainoista elämää.

Siilinjärveläiset valitsivat kotipitäjänsä brändiksi Sydän sen sanoo. Kuulostaa todenmukaiselta. Järjen perusteella kunnan olisi kannattanut liittyä osaksi Kuopiota aikaa sitten, mutta sydän on sanonut toisin. Parempi niin, voisi lisätä Kuopion parikymmentä vuotta vanhan brändin sanoin.