Harhaanjohtava aleilmoittelu halutaan kuriin – säännösten rikkominen voi johtaa seuraamusmaksuun

Jos alennukset ovat jatkuvia, ei kyseessä ole oikeasti edes alennus vaan liikkeen normaalihinta, katsoo kuluttaja-asiamies Katri Väänänen Kilpailu- ja kuluttajavirastosta.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto on päivittänyt yhdessä Kaupan liiton kanssa linjauksen alennusmyyntien markkinoinnista. Lotta Åberg

Petteri Ruotsalainen / Uutissuomalainen

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) haluaa suitsia harhaanjohtavaa alemarkkinointia. Jatkossa yritys voi saada seuraamusmaksun, jos se rikkoo toistuvasti markkinointia koskevia säännöksiä.

Asiasta kertoo KKV:n kuluttaja-asioiden vastuualueen ylijohtaja, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen perjantaina julkaistussa blogikirjoituksessaan.

– Olemme saamassa piakkoin käyttöön aiempaa järeämpiä valvontakeinoja. Meidän on tulevaisuudessa mahdollista hakea markkinaoikeudelta seuraamusmaksua, jos yritys rikkoo tahallaan tai huolimattomuuttaan toistuvasti lainsäännöksiä, Väänänen kirjoittaa.

 

Väänäsen mukaan jatkuvat alennusmyynnit ja harhaanjohtavat hintavertailut etenkin huonekalu- ja urheiluvälinealalla ovat työllistäneet Kilpailu- ja kuluttajavirastoa vuosikausia.

KKV on puuttunut asiaan ohjeistuksilla, koulutuksilla, sitoumuspyynnöillä ja markkinointikielloilla. KKV on vienyt yrityksiä myös markkinaoikeuteen.

 

Väänänen katsoo, että hinnalla kilpaileminen rehdisti on sinänsä kuluttajan kannalta positiivista. Tekaistut ja jatkuvat alennukset kuitenkin hämärtävät käsitystä normaalista hintatasosta. Hintavertailu voi unohtua, kun huomio kiinnittyy isoon aleprosenttiin.

– Selvää on, että jos alennukset ovat jatkuvia, ei kyseessä ole oikeasti edes alennus vaan liikkeen normaalihinta, Väänänen katsoo.

 

KKV on päivittänyt yhdessä Kaupan liiton kanssa linjauksen, joka koskee alennusmyyntejä, loppuunmyyntejä, tarjouksia ja hintavertailuja.

Linjauksessa todetaan muun muassa, että alennus on laskettava samassa kauppapaikassa aiemmin tarjotusta myyntihinnasta ja tuotteiden hintaa on laskettava vähintään kymmenen prosenttia.

Alennusmyynti saa kestää yhtäjaksoisesti enintään kaksi kuukautta ja kalenterivuoden aikana enintään kolme kuukautta.

Myös yksittäisten tuotteiden tai tuoteryhmien loppuunmyynti saa kestää enintään kaksi kuukautta ja yrityksen tai kauppapaikan loppuunmyynti enintään puoli vuotta.

Tarjouksessa tuote voi olla korkeintaan yhden kuukauden, ja samaa tuotetta koskevat tarjoukset eivät saa toistua peräjälkeen. Lisäksi tuotetta on oltava saatavilla koko tarjousajan.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut