Varusmiesten bussi saattoi suistua tieltä tuulenpuuskien vuoksi – myös loskainen tie vaikutti vakavaan turmaan

Valtionhallinnon kilpailuttama tilausajobussi suistui tieltä ja kaatui pellolle niin, että ovet jäivät maata vasten. Onnettomuustutkintakeskus

Asta Tenhunen

Varusmiehiä kuljettanut linja-auto suistui tieltä Iisalmessa Pielavedentiellä pääsiäisenä, koska linja-auton eturenkaiden pito ei riittänyt loskaisessa alamäessä. Myös tuulenpuuskilla saattoi olla vaikutusta takapainoisen auton suistumiseen.

Asia käy ilmi Onnettomuustutkintakeskuksen tutkinta-aineistosta.

Tuulenpuuskat tulivat juuri sellaisesta suunnasta, että niiden linja-auton etuosaa sivulle vievä voima oli suurimmillaan.

Seututie oli loskainen ja kuljettaja ajoi kolaria ennen noin 85 kilometrin tuntinopeutta.

Pääsiäissunnuntain iltana sitten rysähti. Lähitalon asukkaat kuulivat rysäyksen ja näkivät linja-auton pellolla kyljellään. He hälyttivät hätänumerosta apua.

Paikan päällä sekaannusta aiheutti se, ettei Kainuun prikaatin lomakuljetuslista bussin kuljettajalla ollut ajan tasalla. Nimilistan mukaan autossa oli 52 matkustajaa, mutta todellisuudessa autossa oli kuljettaja ja 45 varusmiestä.

- Nimilista ei ole pakollinen, mutta se olisi hyvä lisä. Nyt listaa oli alettu tehdä, mutta siihen ei ollut päivitetty, kuka olikin mennyt omalla autollaan tai jäänyt pois jo aiemmin, johtava tutkija Kai Valonen Onnettomuustutkintakeskuksesta sanoo.

Auto kaatui kyljelleen saviselle pellolle niin, että auton ovet jäivät maata vasten.

Varusmiehistä suurin osa oli kaksikerroksisen bussin yläosassa, josta he poistuivat kattoluukkujen kautta. Lopulta alakerrankin matkustajat poistuivat kattoluukkujen kautta, sillä rikkoutuneeseen tuulilasiin ei saatu tehtyä kulkukelpoista reikää.

- On harvinaista, että linja-autosta poistutaan kattoluukun kautta. Kattoluukut eivät ole isoja, mutta ne ovat pakollisia ja tarkoitettu poistumista varten.

Kainuun prikaatin lomakuljetus oli Pielavedentiellä siksi, että bussi oli matkalla jättämään lomalle menossa olleen varusmiehen myös Pielavedelle, josta tarkoitus oli jatkaa edelleen Jyväskylään asti.

Pelastuslaitoksen väen arvion mukaan märkää lunta tai loskaa oli jo viisi senttiä tiellä ja keli oli hyvin liukas.

Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan linja-autoyritys oli ottanut keikalle käyttöön yrityksen suurimman auton, koska koronaepidemian vuoksi muut kuljetukset olivat vähentyneet ja yleensä Etelä-Suomessa käytetty auto oli vapaana.

Yrityksellä oli bussiin kahdet renkaat ja vanteet, ja se käytti onnettomuushetkellä talvikäyttöön tarkoitettuja renkaita, joissa oli kulutuspintaa reilusti yli vaatimusten ja vetävän akselin renkaat olivat hyväkuntoiset.

Bussin kuljettaja oli eteläsuomalainen 37-vuotias mies, jolla oli tarvittava pätevyys, kokemus ja ajokunto. Hän tunsi auton hyvin ja oli levännyt päivän mittaan riittävästi.

Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan ammattimaisessa liikennöinnissä kannattaisi kuitenkin seurata kelitietoja jatkuvasti ja siinä tulisi hyödyntää myös esimerkiksi matkapuhelimen kautta saatavia palveluita.

- Ammattimaisessa maantieliikenteessä kelitiedon seuraaminen ei ole samalla tasolla kuin ilmailussa ja vesiliikenteessä, Valonen sanoo.

- Kelitietoja olisi syytä hyödyntää. Nyt kuljettajalle tuli kuin vähän yllätyksenä, että lunta alkoi tulla paljon.

Kun kyydissä on suuri määrä matkustajia, Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan alemman hoitoluokan teitä tulisi huonossa ajokelissä välttää, jos vain on mahdollista käyttää valtateitä.

Tämä ei ole aina mahdollista, mutta parempi reittisuunnittelu voisi parantaa merkittävästi turvallisuutta.

Ulosajossa oli ainekset suuronnettomuuteen, mutta turvavyöt pelastivat tilanteessa paljon.

Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan moni varusmiehistä käytti turvavyötä, mutta eivät kaikki. Turvavöitä käyttäneet pysyivät istuimillaan hyvin ja välttyivät vakavilta vammoilta.

Kuitenkin 13 varusmiestä loukkaantui niin, että heistä kaksi vietiin hoitoon Kuopion yliopistolliseen sairaalaan ja yksitoista Iisalmen aluesairaalaan.

Kenenkään loukkaantuneen vammat eivät olleet vakavia. Iisalmeen hoitoon viedyt pääsivät vielä seuraavana yönä pois sairaalasta ja Kuopiossa hoidetut seuraavana aamuna.

Onnettomuustutkintakeskuksen keräämien tietojen mukaan turvavöitä käyttämättömät matkustajat lensivät ja putoilivat matkustamossa niin, että he saivat erilaisia vammoja.

- Turvavöiden käyttö on lain mukaan pakollista, mutta se ei ole vieläkään kattavaa - ei edes Puolustusvoimien kuljetuksissa, Valonen ihmettelee.

Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan olisi edelleen tarpeellista, että Linja-autoliitto ry käynnistäisi kampanjan turvavöiden käytön lisäämiseksi. Lisäksi tutkijat ovat sitä mieltä, että Liikenteen turvallisuusviraston tulisi esittää kansainvälisesti bussien varustamista myös turvavyömuistuttimilla ja kolmipisteturvavöillä sitä mukaa, kun linja-autokanta uusiutuu.

Onnettomuustutkintakeskus on esittänyt samat suositukset aiemminkin, mutta niiden toteutuminen on vielä kesken.

Bussiturma Iisalmessa aiheutti taloudellisia vahinkoja ja siinä olisi voinut menehtyä ja loukkaantua vakavasti ihmisiä, mutta nyt tilanteesta selvittiin lievin vammoin.

Onnettomuustutkintakeskus ei siksi tee täyttä turvallisuustutkintaa tapauksesta, vaan teki suppean raportin, joka tuli julkiseksi perjantaina.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.